Vesti

Put Sofija-Solun postaje digitalni koridor za autonomna vozila

Put, automobil, putovanje

Bugarska i Grčka postavljaju temelje za razvoj autonomne mobilnosti u regionu zahvaljujući projektu koji delimično podržava EU, a koji će do 2025. godine imati instaliranu 5G komunikacionu opremu duž puta Sofija-Solun, kako bi se olakšalo korišćenje autonomnih vozila.

Projekat će omogućiti praćenje kamiona, dok će razvoj mreže omogućiti da se u realnim uslovima testiraju autonomna vozila koja se kreću zadatom trasom bez vozača.

Polovinu investicije od 11 miliona evra za 5G koridor Sofija-Solun obezbeđuje Evropska komisija, a ostatak putem privatnih investicija bugarskog i grčkog mobilnog operatera, rekla je zamenica ministra saobraćaja i informacionih tehnologija Zlatina Nikolova u intervjuu za EURACTIV.

Bez učešća Srbije u projektu digitalnog koridora

Bugarska, Grčka i Srbija su još 2018. godine potpisale zajednički sporazum o razvoju eksperimentalnih prekograničnih 5G koridora koji omogućavaju testiranje autonomnih automobila. Ideja je bila da se napravi mreža tako da automobili bez vozača mogu čak i da prođu kroz graničnu kontrolu.

Projekat je počeo 2022. godine, ali bez učešća Srbije. „Cilj projekta je da se prvo poveže Sofija sa grčkim lučkim gradom Solunom sa perspektivom razvoja autonomne mobilnosti duž glavnih transportnih koridora Balkana“, objasnila je Nikolova.

Spoljna granica Bugarske sa Turskom je najprometnija u regionu, a sledi je Kulata-Promahon na granici sa Grčkom. Bugarska još nije članica Šengena, a ovaj granični prelaz ostaje usko grlo za drumski saobraćaj.

„Nije bilo mnogo evropskih projekata koji su nudili slične mogućnosti. Uz aktivnu podršku vlade, bugarski i grčki operater započeli su zajednički rad na ovom projektu i dobili veoma visoku ocenu Evropske komisije. Ugovor je potpisan prošle godine, a nadamo se da će se nastaviti i sa transportnim koridorima ka drugim susednim zemljama“, rekla je Nikolova.

PROČITAJ:  Jezuitski manastir na ostrvu Naksos biće obnovljen

Čekaju se mobilni operateri

Digitalni putni koridor Sofija-Solun postaće operativan kada bugarski i grčki operateri povežu svoje mreže, omogućavajući da se praćenje tereta nastavi čak i nakon što kamion pređe granicu.

Svi podaci koje bugarski operater snimi sa kamiona biće automatski preneti u Grčku preko 5g mobilne mreže, kao što to rade mobilni telefoni.

„Ovo je bio jedan od prvih projekata ove vrste koje je finansirala Evropska komisija. Komisija finansira ukupno tri takva projekta u Evropi. Ideja je da će razvoj autonomne mobilnosti smanjiti nezgode, ugljenični otisak i povećati sigurnost snabdevanja“, kaže Nikolova i dodaje da je Bugarska jedna od zemalja koje aktivno postavljaju temelje autonomne mobilnosti.

„Ne treba zaboraviti da je Bugarska pogranična zemlja i da veliki deo teretnog saobraćaja ka EU prolazi preko naše teritorije“, kaže ona.

Bugarska vlada već ima ideje za razvoj sličnih digitalnih koridora duž glavnih puteva ka Rumuniji i Turskoj, za koje takođe postoji interesovanje za ulaganja mobilnih operatera.

PROČITAJ:  Kratak vodič za skijanje u Bugarskoj ove zime

Bugarska pokrila polovinu teritorije 5G mrežom

Prema vladinim podacima, Bugarska je počela da razvija svoju 5G mrežu 2020. godine i već ima pokrivenost za preko 50% svoje populacije. To znači da 300 gradova i naselja u zemlji ima pristup pokrivenosti 5G, dok se fokus vlade pomera na korišćenje tehnologije duž transportnih koridora.

Širom Evropske unije, pravni okvir za potpuno automatizovana vozila sa funkcijama autonomne vožnje završen je u julu 2022. godine kroz adaptaciju postojeće uredbe o odobrenju tipa, koja je proširena na potpuno automatizovana vozila.

PROČITAJ:  Air Serbia letovi od Beograda do Krakova i Varne

Izvor: Euractiv

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Pretplati se
Obavesti o
guest

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

0 Komentara
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare