Više od jednog veka nakon što je postavljen njen kamen temeljac i 92 godine pošto je njenog tvorca, poznatog asketskog arhitektu Antonija Gaudija tragično pregazio tramvaj, Sagrada Familia u Barseloni konačno „sređuje sve potrebne papire“, što će je koštati 2 miliona evra, a sve to u cilju unapređenja saobraćajne infrastrukture.
Ovaj dogovor, postignut između poverenika crkve i gradskog veća, zapravo znači da će projekat, na kom je izgradnja započeta daleke 1882. godine, tek sada, po prvi put dobiti građevinsku dozvolu.
Nedovršeno remek delo Antonija Gaudija je najposećenija turistička lokacija u Barseloni, koja svake godine privlači 20 miliona posetilaca, uprkos tome što do pre dva dana nije imala odgovarajuće dozvole.
Novi sporazum će sve građevinske radove izvedene na njoj uvesti u legalne tokove i otvoriti put za plan „proučavanja urbanističkih rešenja kako bi projekat Antonija Gaudija bio završen“, saopštili su iz gradskog veća Barselone.
Ovim sporazumom su obuhvaćene šeme za poboljšanje javnog prevoza i okruženja ove monumentalne građevine, a Sagrada Familia će platiti 22 miliona evra kako bi pomogla unapređenje gradske saobraćajne mreže, uključujući 7 miliona evra za poboljšanje pristupa metrou u Barseloni. Četiri miliona evra će, pak, biti uloženo u renoviranje četiri glavne magistrale, dok će tri miliona evra otići na održavanje ulica bezbednim i čistim.
– Sagrada Familia je ikona i najposećeniji spomenik u našem gradu. Posle dve godine dijaloga napravili smo sporazum koji će garantovati plaćanje dozvole, siguran pristup spomeniku, ali i olakšati život građana poboljšanjem javnog prevoza i obnavljanja obližnjih ulica, rekla je gradonačelnica Barselone Ada Kolau.
Radovi na crkvi počeli su u martu 1882. godine, na osnovu neo-gotičkog dizajnu arhitekte Fransisko de Paulo del Viljar i Lozano. Kada je on posle kratkog vremena odustao od ovog projekta, uskočio je Gaudi, sa svojim možda najslavnijim idiosinkratičnim dizajnom.
Sagrada Familia je ubrzo postala životno delo katalonskog arhitekte. On je nadzirao izgradnju između 1883. i početka juna 1926. godine, kada je poginuo. Tri dana kasnije podlegao je povredama i sahranjen u kapeli u grobnici crkve.
Gaudijev saradnik Domenik Sugranes preuzeo je projekat, poštujući Gaudijev originalni koncept. Tokom španskog građanskog rata, njihov studio-radionica je spaljen, pa su originalni planovi, crteži, fotografije i modeli uništeni, ali se izgradnja ipak nastavila, a za osam godina – tačno na stogodišnjicu smrti Gaudija i „samo“ 143 godine kako je počela – će uz malo sreće biti i završena.