Zagrebačku berzu ubuduće čekaju dve velike promene – ona će se profilisati kao „turistička berza“ i ući u trgovinu kriptovalutama.
Ovo prvo znači da će biti još otvorenija za turističke kompanije koje na njoj žele da traže kapital od investitora. Preduslov za to već postoji s obzirom na značaj kompanija iz tog sektora u trgovanju na Zagrebačkoj berzi. Naime, turistički sektor je najbrojniji u smislu uvrštenih papira, treći je po tržišnoj kapitalizaciji, i čini otprilike 20% trgovanja, naglašava predsednica Uprave ove berze Ivana Gažić. Prema njenim rečima Zagrebačka berza osim u hrvatskim kompanijama potencijal vidi i u obližnjim turističkim državama, poput Crne Gore i Albanije, piše Poslovni.hr.
Specijalizacija berzi nije novost na evropskom tržištu. Možda i najčuveniji ovakav primer je berza u Oslu koja se tokom godina profilisala kao vodeće mesto u Evropi za listiranje kompanija iz sektora brodarstva i uzgoja ribe.
S druge strane, odluka ove berze da se otvori ka trgovini kriptovalutama je posledica evropske Uredbe o tržištu kriptoimovinom (MiCA) koja bi uskoro trebalo da bude i zvanično usvojena. Očekuje se da ona donese tektonske promene na tržište menjačnica kriptovaluta, menjajući način praćenja transakcija kriptovalutama, ali i njihovog oporezivanja. To se najviše odnosi na manje menjačnice kojima bi prilagođavanje na MiCA-u mogao biti preveliki zalogaj.
Iz ovog razloga je u maju osnovana kompanija Adria Digital Exchange u kojoj Zagrebačka berza ima udeo od 25 odsto. Njen cilj je detaljno analiziranje i razvoj potencijala trgovanja i upravljanja digitalnom imovinom.
Izvor: Poslovni.hr