Pariz i Prag već nekih desetak godina ne spadaju u destinacije koje bi vam iole ozbiljniji putnik preporučio za božićne praznike, ako ništa drugo a ono zbog toga što ih je zahvaljujući povoljnim aranžmanima, do sad posetila većina vas, makar i u nekom drugu periodu godine. Strazbur je, već, nešto drugo.
Ukoliko ste vatreni fan Nove godine ili samo želite predlog iole originalne turističke destinacije koju nije samleo prekomerni turizam, onda je glavni grad francuskog administrativnog okruga Grand Est odličan izbor.
Kao dom prvog Božićnog vašara, otvorenog još 1570. godine, Strazbur važi za “Capitale de Noel” odnosno “Prestonicu Božića”, što dokazuje deset lokacija na kojima u periodu od 23. novembra do 30. decembra rade božićne tržnice, i to sa oko 300 štandova.
O tome koliko vredi posetiti Strazbur baš u ovom periodu svedoči dva miliona posetilaca koji to čine svake godine, zbog čega postoji i jedan omanji problem a to je što je većina hotela bukirana i godinu dana unapred. Neki od njih samo za vreme božićnih tržnica zarade od 15 do 17 odsto godišnjeg prihoda, a ako govorimo o tome koliko grad profitira u to vreme, onda treba da pomenemo i broj od 16 miliona evra, koliko Strazburu svaki put donese ovaj tridesetosmodnevni tradicionalni događaj.
Epicentar Strazbura tih dana je sedam tona teška jelka postavljena na trgu Kleber (za razliku od ostatka godine kada ta titula pripada Evropskom parlamentu). Ako vas zanimaju detalji, a zanimaju vas čim ste stigli do ovog dela teksta, ovo božićno drvo redovno je impozantne visine koja varira iz godine u godinu, pa je tako 2010. sa svoja 32.5 metra premašivalo skoro sve u neposrednoj okolini. Narednih godina nije bilo mnogo niže, jer je visina najpoznatijeg božićnog obeležja (posle badnjaka, naravno) varirala oko 30 metara.
Ona se svake godine donosi iz šuma planinskog masiva Vogezi, a ispod nje građani prilažu poklone za siromašne.
Trg Kleber se, inače, nalazi u istorijskom centru Strazbura, koji je od 1988. godine u celini pod zaštitom UNESCO-a, kada je postao prvi gradski centar kom je ukazana takva čast. Iz tog razloga, paradoksalno, svi najluksuzniji brendovi na svetu su u narednim godinama pojurili da baš tu otvore svoje besne radnje, ali njihov luskuz ne može da se meri sa toplinom božićnog duha kojim u ovom periodu godine odiše centar Strazbura.
Kad smo već kod istorije, neke će zanimati i to da su ove ulične pijace na kojima se može naći doslovno sve što biste ikako mogli da povežete sa božićnim duhom (ukrasi za jelku, čestitke, jelke, jaslice… uz obavezne kobasice i kuvano vino koje je jedan od simbola božićnog sajma) posvećene proslavi Božića (ludo, zar ne?) tokom četiri nedelje Adventa, kada se vernici pripremaju za Hristov dolazak.
https://www.instagram.com/p/B5lUMedKC0P/
Pripreme teku u autentičnoj atmosferi kojoj doprinose mnogobrojni koncerti i kulturne manifestacije, a ono što je posebno karakteristično jeste da je svake godine na božićnom sajmu predstavljeno po neko od inostranih sela države koja je specijalni gost, u sklopu čega se svi posetioci upoznaju sa njihovim običajima, tradicionalnim proizvodima, itd.
https://www.instagram.com/p/B5lTz_3q2fR/
Ova istorija božićnih sajmova seže kako smo već pomenuli u kasni srednji vek, budući da je prvi ovog tipa održan u Drezdenu 1434. godine. Kako je nastao u pretežno germanskim krajevima, znate i sami u kojim sve gradovima možete da ga očekujete. (Beč, Štutgart, Grac, Birmingem, Mančester…)
Sad kad znate da božićni sajam u Starzburu ima i konkurenciju, znajte i to da je ipak Strazbur više puta proglašen za grad sa najboljim božićnim sajmom.
Naslovna fotografija: Dmitry Djouce / Flickr CC2.0