Na pragu decenije od oporavka nakon finansijskog i ekonomskog kolapsa Island se ponovo bori sa egzistencijalnim izazovom u jednoj od svojih ključnih industrijskih grana – turizmu.

Turizam i inostrani novac koji je ova industrija obezbeđivala bio je od velike koristi u izvlačenju države koja je dom za 340.000 osoba iz ponora u kom se u jednom momentu našla, ali sada se avioindustrija ubrzano “hladi” i njeni problemi se uvećavaju nakon godina brze ekspanzije aviokompanija koje je čine, piše Blumberg.

Ukoliko premotate film na period od 10 godina, uvidećete da je slična priča tada mogla da se ispriča i za islandske nacionalne banke.

Arion Bank hf upozorio je naciju da bi sledeće godine mogla da se suoči sa drastičnim padom broja posetilaca sledeće godine, jer će im to teže pasti utoliko pre što je u poslednjih deset godina njihov broj bio učetvorostručen u odnosu na period pre toga.

Značaj takve promene je još veći kada se uzme u obzir da je islandski turizam najveća izvozna grana čiji prihodi čine 12 odsto bruto domaćeg proizvoda i oko 20 posto poslovnih investicija.

Kirkjufell, Island

Kirkjufell, Island

Vanredni profesor na Islandskom Univerzitetu Gilfi Magnuson upozorio je da bi prelivanje turističke krize moglo uticati na celokupnu ekonomiju, uključujući i potražnju za radom, investicije u hotele, platni bilans i kurs krune.

Islandski prevoznici suočili su se sa problemima kada su se drugi nordijski operateri našli u turbulenciji zbog viših cena nafte, pošto su prethodno uložili u skupe avione ne bi li prigrabili što veći deo transatlantskog tržišta putovanja.

Grupa Icelandair hf je ove sedmice bila prinuđena da traži pomoć od vlasnika obveznica nakon što je izvršni direktor napustio svoju poziciju pre dva meseca. Aviokompanija iz Rejkjavika se nadala da će evropske avio-takse poskupeti što se nikada nije ostvarile.

Wow Air Ehf, brzorastući niskobudžetni avioprevoznik koji je zajedno sa Icelandair-om dovozio većinu turista na Island, bio je predmet špekulacija jer je podigao gotovinu kroz emisiju obveznica.

Tokom zime je otkazao letove za Edinburg, Stokholm i San Francisko, navodeći kašnjenja u isporuci dva aviona tipa Airbus A330neo koje je kompanija naručila. Takva kašnjenja su se dogodila i u slučaju avioprevoznika Primera Air, drugog nordijskog prevoznika, koji je ove nedelje proglasio bankrot.

Norvegian Air Shuttle ASA, pionir u jeftinim transatlantskim letovima, u međuvremenu je ukinuo više maršruta jer se i oni suočavaju sa troškovima i nategnutim finansijskim izveštajima.

primera air

Primera Air prevozila je putnike iz Severne Evrope ka 40 destinacija na svetu, foto: Valentin Hintikka

Teškoće nisu prošle nezapaženo ni u centralnoj banci, koja je prošlog meseca bila prisiljena da interveniše i podrži kurs krune koji je počeo da pada.

– Nije tajna da se aviokompanije nalaze u težim operativnim uslovima nego ranije. Cene nafte su skoro udvostručene za godinu dana i konkurencija na ovom tržištu je sjajna – rekao je guverner Centralne banke Mar Gudmundson.

Brojke takođe pokazuju da naredne godine turizam neće prednjačiti u izvoznom sektoru islandske privrede: broj turista pridošlih u Islandu porastao je skoro 40 odsto u 2016. godini, da bi naredne, 2017. godine zabeležio porast od samo 24 odsto.

Ipak, guverner negira sličnost između situacije u avioindustriji i finansijske krize od pre 10 godina.

– U pitanju su potpuno različiti događaji. Ovde se radi o jednostavnoj stvari a to je da kompanije stalno preduzimaju rizike i da se za neke od njih ispostavi da su rizikovale više od drugih – zaključio je optimistično Gudmundson.

Vaš komentar

Pratite Daljine.rs i na Fejsbuku, na Tviteru i na Instagramu.

2Shares