Letnji jeftini letovi između Velike Britanije i zemalja EU su ove godine za trećinu skuplji nego prošle godine. Međutim, ovo nije trenutna oscilacija, već nova realnost u Evropi zbog sve strožijih klimatskih propisa, sudeći prema izveštaju pretraživača Kayak.
Sistem za trgovinu emisijama Evropske unije (EU ETS) predviđa da avio-prevoznici kupuju karbonske kompenzacije za svaku metričku tonu ugljen-dioksida koje ispuste u atmosferu, a ova pravila važe za letove koje počinju i završavaju se u Evropskom ekonomskom prostoru, Velikoj Britaniji i Švajcarskoj, piše Bloomberg.
Po sadašnjim propisima, avio-kompanije dobijaju oko polovine ovih kompenzacija besplatno, ali ovaj ugovor se završava 2026. godine,, dok će počev od 2024. godine, avio-kompanije će plaćati sve više za karbonske kompenzacije, a u roku od tri godine će njihovi troškovi biti trostruko veći.
Jeftini letovi i niskobužetne kompanije
Promene u EU ETS će smanjiti profit šest glavnih niskobudžetnih avio-kompanija – Ryanair, EasyJet, WizzAir, Vueling, Eurowings i Transavia za 77 odsto, a to će dovesti do neizbežnog povećanja cena karata.
Avio-industrija, koja prozvodi 2,5 odsto svetskih emisija ugljen dioksida, prema EU planu „Destinacija 2050“, moraće da se transformiše u naredne tri decenije tako da zagađenje bude svedeno na nulu.
Da bi se dostigli ovi ciljevi, neophodne su investicije u infrastrukturu i avijaciju budućnosti, kao i korišćenje alternativnih goriva i tehnologija koje otklanjaju ugljen dioksid.
Troškovi ove tranzicije su procenjeni na ogromnih 820 milijardi evra do 2050. godine.
Većina tehnologije na koju plan „Destinacija 2050“ računa, kao što su avioni na struju ili vodonik, ne može još da se koristi.
Postoji mnogo nepoznanica vezanih za ovu tranziciju. Sigurno je da jeftini letovi odlaze u prošlost i da će naredne decenije tranzicija biti veoma skupa i izazovna za vazdušni saobraćaj.
Izvor: Bloomberg, Kayak, Tanjug
Low cost letovi su bili dobra stvar, ali je to često išlo nauštrb kvaliteta tako da, prosto čovek ne zna šta da misli. Najradije letim „privatnim letovima za grupe“, ali kad hoću da uštedim, da bih na destinaciji imala više para, onda koristim i usluge low cost kompanija.
A cene su svuda porasle, pa me sve ovo ništa ne čudi.