Vesti

Kongresni turizam – Globalni trendovi, EU, Srbija i ključna uloga prevoza

Kongresni turizam

Kongresni turizam, poznat i kao MICE turizam (Meetings, Incentives, Conferences, and Exhibitions), postaje sve značajniji segment turističke i poslovne industrije širom sveta. Ova specijalizovana grana turizma kombinuje profesionalna okupljanja sa turističkim doživljajima i generiše značajne prihode za destinacije koje su sposobne da ponude infrastrukturu, prevoz, kvalitet usluge i dobru logističku podršku.

Od velikih međunarodnih kongresa i simpozijuma, preko korporativnih sastanaka i insentiv putovanja, do sajmova i izložbi, MICE industrija okuplja profesionalce, eksperte i donosioce odluka iz različitih sektora, podstičući razmenu znanja, umrežavanje i poslovne prilike.

Kongresni turizam donosi značajne ekonomske koristi destinacijama domaćinima. Učesnici poslovnih događaja obično troše više od prosečnih turista, koristeći širok spektar usluga, uključujući smeštaj, restorane, prevoz, kulturne atrakcije i maloprodaju. Osim direktnih prihoda, kongresni turizam generiše i indirektne i indukovane efekte na lokalnu ekonomiju, podstičući zapošljavanje i razvoj povezanih industrija. Takođe, međunarodni kongresi i konferencije doprinose promociji destinacije, jačanju njenog imidža i privlačenju budućih turista i investicija.

Globalni pogled: Kongresni turizam u brojkama

Industrija MICE turizma globalno generiše preko 1.2 triliona USD godišnje, a prema prognozama istraživačkih agencija, tržište će premašiti 1.8 triliona USD do 2030. godine.

Globalni kongresni turizam beleži konstantan rast i razvoj, sa tendencijom daljeg širenja i diversifikacije. Pre pandemije COVID-19, ova industrija je predstavljala višemilijardersko tržište, sa stotinama hiljada događaja koji su se godišnje održavali širom sveta. Prema podacima Međunarodnog udruženja za kongrese i konvencije (ICCA – International Congress and Convention Association), koje predstavlja vodeću globalnu organizaciju u ovoj oblasti, broj međunarodnih kongresa i konvencija je kontinuirano rastao, dostižući vrhunac 2019. godine.

Iako je pandemija značajno uticala na globalni turizam, uključujući i MICE sektor, došlo je do brze adaptacije i inovacija. Hibridni događaji, koji kombinuju fizičko prisustvo sa virtuelnim učešćem, postali su standard, omogućavajući organizatorima da dosegnu širu publiku i održe kontinuitet aktivnosti. Sa popuštanjem pandemijskih mera, fizički događaji su se vratili, a očekuje se da će kongresni turizam u narednim godinama zabeležiti snažan oporavak i dalji rast.

Kongresni turizam u svetu beleži najveći rast u segmentima međunarodnih naučnih i poslovnih konferencija, sajmova i izložbi i korporativnih okupljanja i edukacija.

Najveće kongresne destinacije na svetu

Precizni globalni podaci o ukupnom broju posetilaca i korisnika kongresnog turizma su kompleksni za prikupljanje zbog raznovrsnosti događaja i metodologija brojanja. Međutim, procene ukazuju da se godišnje radi o desetinama miliona ljudi koji učestvuju na različitim MICE događajima širom sveta. Ovi učesnici uključuju delegate, izlagače, sponzore, prateće osoblje i posetioce sajmova i izložbi.

Popularnost destinacija za kongresni turizam zavisi od različitih faktora, uključujući infrastrukturu (kongresni centri, hoteli, transportna povezanost), atraktivnost destinacije (kulturna i prirodna baština, zabavni sadržaji), nivo cena, sigurnost i efikasnost organizacije. Prema izveštajima ICCA, Evropa tradicionalno dominira na listi najpopularnijih regiona za međunarodne kongrese i konvencije.

Tako je Pariz vodeća kongresna destinacija prema ICCA. Sa svojom bogatom istorijom, kulturnom ponudom i modernom infrastrukturom, Pariz je dugogodišnji lider u organizaciji međunarodnih događaja.

Poznat po svojoj eleganciji, efikasnoj infrastrukturi i snažnoj međunarodnoj poziciji, Beč je omiljena destinacija za brojne međunarodne organizacije.

U vrhu destinacija je i Singapur kao vodeći azijski centar za kongresni turizam, sa izvanrednom infrastrukturom i strateškom lokacijom.

Barselona je atraktivna destinacija sa povoljnom klimom, modernim kongresnim prostorima i bogatom turističkom ponudom, a za njom sledi Berlin kao dinamičan grad sa vrhunskim kongresnim centrima i bogatom ponudom kulturnih i zabavnih sadržaja, i brojne destinacije u Meksiku, kao i London, Amsterdam, Kopenhagen, Rim, Madrid, kao i severnoameričke gradove poput Orlanda, Las Vegasa i Čikaga, te azijske centre kao što su Seul, Tokio i Bangkok.

Kongresni turizam u EU – Lider u MICE industriji

Evropa je najzastupljeniji kontinent u kongresnom turizmu, sa preko 50% svih međunarodnih događaja. Zahvaljujući snažnoj infrastrukturi, raznolikosti ponude i odličnoj povezanosti, EU dominira MICE tržištem i predstavlja izuzetno važno tržište za kongresni turizam, sa velikim brojem međunarodnih organizacija, snažnom ekonomijom i razvijenom infrastrukturom. Zemlje članice EU tradicionalno zauzimaju značajan deo globalnog tržišta MICE industrije.

Procenjuje se da se u zemljama članicama EU godišnje održi stotine hiljada poslovnih događaja, privlačeći desetine miliona učesnika. Ovi događaji variraju od malih korporativnih sastanaka do velikih međunarodnih kongresa sa više hiljada delegata. Kongresni turizam u EU generiše značajne prihode za hotelsku industriju, avio-kompanije, restorane, transportne kompanije i druge povezane sektore.

Kao što je već pomenuto, mnogi evropski gradovi se konstantno nalaze na vrhu globalnih rang-lista popularnosti za kongresni turizam. Unutar EU, neke od najatraktivnijih destinacija uključuju Francusku sa Parizom kao vodećim centrom, ali i drugim gradovima poput Nice, Liona i Kana koji nude odlične uslove za organizaciju događaja. Potom sledi Nemačka. Berlin, Frankfurt, Minhen i Hanover su ključni gradovi sa velikim i modernim kongresnim centrima.

Sunčana Španija je takođe u vrhu destinacija u Evropskoj uniji. Barselona i Madrid su izuzetno popularne, ali i Valensija, Sevilja i Malaga privlače sve veći broj događaja. Isto važi i za Italiju. Rim, Milano i Firenca kombinuju bogatu istoriju i kulturu sa modernom infrastrukturom.

Beč je već pomenut kao tradicionalno jak igrač, a Salcburg i Insbruk takođe nude kvalitetne opcije u Austriji. Holandija takođe ne zaostaje. Amsterdam i Roterdam su poznati po svojoj efikasnosti i inovativnosti u organizaciji događaja.

Belgija i glavni grad Brisel, kao sedište mnogih evropskih institucija, važan je centar za međunarodne sastanke i konferencije, a odmah za njom je Danska gde je Kopenhagen prepoznat po svojoj održivosti i visokom kvalitetu usluga.

Ove destinacije nude širok spektar smeštajnih kapaciteta, vrhunske kongresne centre, odličnu transportnu povezanost, bogatu kulturnu i gastronomsku ponudu, kao i profesionalne organizatore događaja. Konkurencija među evropskim gradovima je velika, a destinacije kontinuirano investiraju u poboljšanje svoje ponude kako bi privukle što veći broj međunarodnih događaja.

EU snažno investira u održivost i digitalizaciju kongresnog sektora, što uključuje hibridne događaje, zelene sertifikate i podršku inovativnim pristupima u organizaciji.

Kongresni turizam
Kongresni turizam

Srbija – Rastuća kongresna destinacija u regionu

Srbija, sa svojom bogatom istorijom, kulturom i gostoprimstvom, poseduje značajan potencijal za razvoj kongresnog turizma. Beograd, kao glavni grad i najveći centar, ima ključnu ulogu u ovoj oblasti, ali i drugi gradovi poput Novog Sada, Subotice i Niša postepeno razvijaju svoje kapacitete.

Kongresni turizam u Srbiji, dakle, beleži konstantan rast, a ključna destinacija je Beograd, koji nudi konkurentne cene, razvijenu infrastrukturu i dobru povezanost.

Novi Sad, kao drugi po veličini grad u Srbiji, takođe razvija svoje kapacitete za kongresni turizam. Novosadski sajam ima dugu tradiciju u organizovanju izložbi i sajmova, a grad poseduje i nekoliko hotela sa konferencijskim prostorima. Kulturna baština, blizina Fruške gore i dinamična atmosfera čine Novi Sad sve zanimljivijom opcijom.

Drugi gradovi u Srbiji, poput Subotice (sa svojom jedinstvenom arhitekturom), Niša (sa bogatom istorijom) i planinskih centara (za insentiv putovanja i manje konferencije), takođe imaju potencijal za razvoj specifičnih segmenata kongresnog turizma.

Precizni podaci o ukupnom broju učesnika na svim vrstama MICE događaja u Srbiji su teže dostupni, ali se može reći da se radi o desetinama hiljada godišnje, uključujući učesnike kongresa, seminara, korporativnih sastanaka, sajmova i drugih poslovnih događaja. Većina međunarodnih događaja se održava u Beogradu, ali i drugi gradovi postaju sve atraktivniji za manje i specijalizovane skupove.

Tako je prema podacima Serbia Convention Bureau, Srbija je domaćin za više od 250.000 poslovnih gostiju godišnje, dok broj događaja raste za oko 10% godišnje. Glavne prednosti Srbije u kongresnom turizmu su geografska lokacija (povezanost sa regionom i Evropom), stručna radna snaga u organizaciji događaja i kvalitetna ponuda hotela sa kongresnim salama (npr. Hyatt, Hilton, Metropol).

Prema izveštaju Međunarodne asocijacije za kongrese i konvencije (ICCA – Intrenational Congress and Convention Association) Srbija se u 2022. našla na 46. mestu u svetu, dok je u prepandemijskoj 2019. godini bila na 49. mestu.

Podaci Republičkog zavoda za statistiku koji je 2021. godine sproveo istraživanje o poslovnim putovanjima govore da je prvi razlog dolaska stranaca u Srbiju poslovno putovanje (oko 37%), dok su na putnici u tranzitu kroz Srbiju (30%).

Prevoz – Nezaobilazna karika kongresnog turizma

Međutim, industrija prevoza u kongresnom turizmu ima ključnu ulogu u ukupnom doživljaju posetilaca. Efikasan i profesionalno organizovan prevoz može znatno uticati na utisak učesnika događaja, kao i na logističku uspešnost same organizacije.

Prevoz kongresni turizam
Prevoz kongresni turizam

Ključni aspekti prevoza uključuju:

  • Avionski prevoz – direktne veze sa glavnim svetskim gradovima preko aerodroma u Beogradu, Nišu i Kraljevu

  • Transferi od/do aerodroma – shuttle servisi, privatni prevoz, VIP prevoz

  • Gradski i međugradski prevoz – modernizovani autobuski i železnički sistemi

  • Rent-a-car i taxi servisi – deo personalizovane ponude za delegate

S obzirom na porast broja događaja, sve više kompanija u Srbiji specijalizuje se za korporativni prevoz, nudeći kompletnu uslugu za delegate, uključujući flote luksuznih vozila, profesionalne vozače i logističku podršku u realnom vremenu.

“Kongresni turizam ne podrazumeva samo sale i govornike, već celovit utisak gostiju, od trenutka kada slete do poslednjeg utiska koji ponesu sa sobom”, kaže za Daljine.rs Zoran Vjetrović iz ECS limo servisa. “Upravo je prevoz često prvi i poslednji kontakt sa destinacijom, i zato mora biti besprekoran.”

“U MICE industriji, gde su profesionalnost i preciznost ključni, poslovni transferi igraju veliku ulogu u kreiranju imidža same destinacije. Naš zadatak je da lestvicu održimo visoko, bilo da prevozimo govornike, učesnike ili delegacije, trudimo se da svako putovanje bude u skladu sa očekivanjima i standardima koje ovakvi događaji zahtevaju”, zaljučio je Vjetrović.

Kongresni turizam predstavlja dinamičan i značajan segment globalne turističke industrije. Evropska unija je tradicionalno lider u ovoj oblasti, sa brojnim popularnim destinacijama koje privlače veliki broj međunarodnih događaja i učesnika. Srbija, iako sa trenutno manjim udelom na ovom tržištu, poseduje značajan potencijal za razvoj kongresnog turizma. Uz strateška ulaganja u infrastrukturu, aktivnu promociju i jačanje saradnje među svim akterima, Srbija može postati prepoznatljiva i konkurentna destinacija na mapi kongresnog turizma, donoseći značajne ekonomske i druge koristi za zemlju. Kontinuirano praćenje globalnih trendova, adaptacija na nove tehnologije i fokus na kvalitet usluge biće ključni za ostvarivanje ovog potencijala.

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Oznake
Pretplati se
Obavesti o

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Komentara
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare