Održivi turizam, koji se često naziva ekoturizam, održiva putovanja ili odgovorna putovanja, fokusira se na smanjenje zloupotrebe prirodnih resursa, lokalnu ekonomiju i lokalne zajednice uz podsticanje međukulturalnog razumevanja i uvažavanja. Kako su drastične klimatske promene kao slon u sobi, ekološki odmori su u trendu.
Putnici mogu doprineti očuvanju prirodnog i kulturnog integriteta planete za buduće generacije odabirom održivog putovanja. Mogu se promovisati lokalni proizvodi, što takođe može pomoći privredi.
Neophodnost zelenije Zemlje više nije samo izbor već geopolitička situacija. Ljudi širom sveta svesno donose odluke koje su omogućile da održivost zaživi. Održiv život nije ograničen samo na korišćenje manje ili nimalo plastike ili bilo čega što bi moglo da naškodi planeti, već takođe propoveda reciklažu i ponovnu upotrebu materijala.
Hitnost da se deluje na očuvanju planete naterala je čak i putnike da se prilagode održivom putovanju. Prikupili smo neke zanimljive statistike za čitanje ako ste radoznali o ekološki prihvatljivom turizmu.
Zašto održiva putovanja još nisu na vrhuncu?
Održiva putovanja izgledaju dobro na papiru, ali se ne doživljavaju kao zgodnija i praktičnija opcija. Ljudi žele da putuju održivije, ali popuštaju pred preprekama održivog turizma.
Uprkos dostupnosti ekološki prihvatljivih opcija putovanja, polovina svih putnika ih smatra nedovoljnim ili preterano skupim. Mnogi takođe veruju da je ovakve izbore teško pronaći ili da nisu dovoljno verodostojni. Dok putnici prepoznaju važnost klimatskih promena, još uvek postoji jaz između uticaja na putnike i njihovog delovanja.
Na osnovu Booking.com-ovog Izveštaja o održivom turizmu za 2023. godinu, 80% putnika potvrđuje da im je održivo putovanje važno, a 70% ispitanih kaže da je krajnje vreme da se održivi turizam shvati ozbiljno.
Uticaj vesti i društvenih medija na održivi turizam
Vesti su jedan od načina da se dođe do ljudi i poveća svest o održivom putovanju. Ali, nažalost, vesti i društvene mreže ne uspevaju da saopšte njegovu neophodnost.
Mediji i društvene mreže su zaglavljeni u paučinu marketinga i politike, gurajući tako osetljive teme kao što je ekoturizam u poslednji plan. Tako je samo 53% anketiranih priznalo da su vesti uticale na njihove odluke da se prilagode ekološkim putovanjima. Istovremeno, skoro 43% njih nije svesno toga uprkos izloženosti vestima i društvenim medijima.
Uticaj ekonomije na održivost turizma
Ekonomija takođe otežava da budemo svesniji kada, gde i kako putujemo. Čak 64% ispitanika veruje da će se kriza troškova života pogoršati u narednih šest meseci. U isto vreme, 49% je skoro odustalo od pomisli da se planeta čak može spasiti u ovom trenutku.
Putnici i turisti koji putuju su zanimljiva meašavina. Tako, 49% ispitanih veruje da su održive opcije putovanja preskupe, dok je 43% spremno da potroši novac na njih, a 47% je spremno da dobije više saveta o tome kako bi mogli da spasu planetu dok ostanu u okviru svog budžeta. Činjenica je da 42-49% iz različitih demografskih grupa preferira popuste i ekonomske podsticaje da bi se odlučilo za ekološki prihvatljive opcije putovanja.
Održivi turizam i problemi
Iako se predviđa da če održivi turizam i ekoturizam na globalnom tržištu doživeti značajan rast u narednim godinama, sa projektovanom složenom godišnjom stopom rasta (CAGR) od 15 procenata između 2023. i 2033. godine, a da bi putovali održivo ljudi prvo moraju da upražnjavaju isto kod kuće i trebalo bi da postoji dovoljno platformi za podršku. Prema anketi ovo su nedostaci za razvoj održivog turizma:
- 74% želi da turističke agencije ponude više ekološki prihvatljivih opcija putovanja.
- 51% veruje da nema dovoljno dostupnih opcija.
- 44% putnika nema pojma o pronalaženju više opcija.
- 16% ispitanih u SAD praktikuje održivost kod kuće.
- 65% bi odabralo da ostane u određenom hotelu kada bi znalo da ima održivu akreditaciju ili oznaku.
- 59% želi da filtrira svoje opcije za one sa održivim sertifikatom sledeći put kada rezervišu.
- 69% zainteresovano da sazna više o tome zašto se određene opcije percipiraju kao održivije.
- 44% voli kada brendovi nude proizvode ili usluge koji su održiviji, ali to ne utiče uvek na njihovu odluku.
- 39% ne veruje da su održive opcije putovanja koje su označene zaista održivije.
- 11% kupuje proizvode i usluge od brendova koji promovišu održivost.
- 30% je uvek u potrazi za brendovima koji promovišu održivost.
Suština održivog turizma
Održiva putovanja su stalni trend u turističkom sektoru koji promoviše ekološki odgovorne navike putovanja u cilju smanjenja štete po životnu sredinu, pomoći lokalnim zajednicama i očuvanja kulturnih i prirodnih resursa. Putnici mogu da smanje svoj ugljenični otisak i doprinesu održivijoj budućnosti korišćenjem ekološki prihvatljivog prevoza, boravkom u ekološki osvešćenim hotelima ili još bolje – van njih i učešćem u odgovornim turističkim aktivnostima.
Održivo putovanje koristi životnoj sredini i lokalcima i daje putniku stvarnije i smislenije iskustvo putovanja. Pojedinci moraju imati na umu svoje izbore putovanja i doneti odgovorne odluke kako bi osigurali da turizam može i dalje biti dobra snaga za kulturnu razmenu i ekonomski razvoj, a da pritom ne ugrožava dobrobit planete.
Odu na ekoturizam i ostave svuda đubre