Zbog nemogućnosti da lete kroz ruski vazdušni prostor zbog rata u Ukrajini, američke avio-kompanije pojačavaju kampanju lobiranja na Kapitol Hilu i u Beloj kući kako bi se pozabavile, kako kažu, rastućim problemom: gube posao od stranih konkurenata koji mogu da prevoze putnike između Sjedinjenih Država i Azije brže i jeftinije.
S obzirom na to da je Rusija zabranila letove američkim avio-kompanijama na polarnim rutama koje štede vreme i gorivo između Sjedinjenih Država i niza destinacija na drugom kraju sveta, američki avio-prevoznici kažu da su primorani da se na razne načine dovijaju kako bi putnike dovezli tamo gde žele bez preuzimanja nepotrebnih rizika, piše The New York Times.
Američki avio-prevoznici su izmenili planove transpacifičkih letova kako bi osigurali mesta za sletanje u hitnim slučajevima, smanjili su opterećenje putnika i tereta kako bi smanjili troškove dok lete na dužim razdaljinama i stavili na čekanje više od deset planiranih novih ruta za Mumbai, Tokio, Seul i druge gradove.
Insajder je rekao za Nju Jork Tajms da je na svojoj ruti od Nju Delhija do Njujorka, American Airlines je bio primoran da otkaže letove u Bangoru u državi Mejn u 19 navrata zbog čega je došlo do kašnjenja, trošenja goriva, letačkog vremena posade te je kompanija je bila primorana da zameni 14 pilota i stjuardesa.
Ti letovi su već saobraćali sa desetinama sedišta koje su namerno ostavljena nepopunjena, jer je bila potrebna manja težina u avionu da bi gorivo trajalo što duže.
Ipak, mnogim stranim avio-kompanijama nije zabranjeno da lete iznad Rusije, kažu američke aviokompanije i njihovi lobisti — i kao rezultat toga osvajaju više putnika na rutama za i iz Sjedinjenih Država. Stalni pristup kraćim i štedljivijim rutama koje pruža ruski vazdušni prostor daje prevoznicima kao što su Er Indija, Emirates i China Eastern Airlines nepravednu prednost, rekla je grupa za lobiranje u industriji Airlines for America u nedavnoj prezentaciji na Kapitol Hilu.
Lobističko udruženje „Airlines for America“ procenjuje izgubljeni godišnji tržišni udeo američkih prevoznika na ukupno 2 milijarde dolara godišnje.
„Strane avio-kompanije koje koriste ruski vazdušni prostor na letovima za i iz SAD stiču značajnu konkurentsku prednost u odnosu na američke prevoznike na glavnim tržištima, uključujući Kinu i Indiju“, navodi se u prezentaciji od februara. „Ova situacija ide direktno u korist stranih avio-kompanija i na štetu Sjedinjenih Država u celini, sa manje veza sa ključnim tržištima, manje visoko plaćenih poslova u avio-kompanijama i zastoja u ukupnoj ekonomiji“, navodi se u saopštenju lobističkog udruženja.
Američke avio-kompanije su godinama imale pristup ruskom vazdušnom prostoru kroz niz sporazuma sa Moskvom. U zamenu za taj pristup, oni su, kao i druge strane avio-kompanije, plaćali naknade ruskoj državi za prelet i kontrolu vazdušnog saobraćaja koje su iznosile stotine miliona dolara godišnje.
Međutim, nakon što je počeo rat u Ukrajini, vlade u Sjedinjenim Državama, Britaniji, Kanadi i Evropi zabranile su ruskim avionima da lete iznad njihovog vazdušnog prostora, a ruska strana je uvela recipročnu meru odnosno zabranila avionima kompanija iz SAD, Kanade i većeg dela Evrope da lete ruskim nebom, što su iskoristili konkurenti iz ostalog dela sveta.
Sada američke avio-kompanije vrše pritisak na Belu kuću i Kongres da im reše problem tako što će strane prevoznike iz zemalja kojima već nije zabranjen pristup ruskom vazdušnom prostoru podvrgnuti istim ograničenjima koja se primenjuju na američke avio-kompanije, praktično ih primoravajući da lete istim rutama kao i njihovi američki konkurenti.
Zvaničnici Odeljenja za saobraćaj su odbili da komentarišu ovu inicijativu, a zvaničnici nacionalne bezbednosti imaju na umu potencijalne diplomatske posledice koraka usmerenih na dugogodišnjeg saveznika poput Indije, ili dodavanja dodatnih tenzija ionako zategnutim odnosima sa Kinom.
Izvor: Nju Jork Tajms