Niskobudžetni gigant Ryanair ostvario je pravnu pobedu prošle nedelje pošto je Evropski sud presudio da je Evropska komisija pogrešila kada je dala zeleno svetlo za nemačku državnu finansijsku injekciju kompaniji Lufthansa tokom COVID krize.
Ovo je značajna odluka Evropskog suda, ali je malo verovatno da će imati veliki uticaj u kratkom roku, piše EURACTIV.
Kako bi se razumele akcije Evropske komisije u odobravanju pomoći avio-kompanijama, važan je vremenski kontekst.
Odluka o odobravanju finansijske pomoći kompaniji Lufthansa i drugim avio-kompanijama je doneta u haotičnim danima pandemije. Letovi na aerodromima su su obustavljeni u većem delu sveta, pošto su se vlasti borile da zaustave širenje smrtonosnog virusa zatvaranjem granica.
Za avio-kompanije, to je značilo da nema prodaje karata u neodređenom periodu – finansijska katastrofa bez presedana, koja je zasenila čak i poteškoće koje je ovaj sektor iskusio nakon 11. septembra.
Da bi ostale na površini, nekoliko avio-kompanija se obratilo svojim vladama za hitnu finansijsku pomoć. U želji da se spasu sramote dodavanja svog nacionalnog operatera na listu smrtnih slučajeva COVID-a, zemlje EU su uredno obezbedile novčane injekcije.
Pravila jedinstvenog tržišta, međutim, podrazumevaju da takvu državnu pomoć mora odobriti Evropska komisija. Usred straha i neizvesnosti od pandemije, Brisel je odobrio pakete pomoći, verovatno ne želeći da metaforička krv avio-kompanija bude na rukama.
Nisu sve avio-kompanije tretirane jednako
Ryanair, najveća evropska avio-kompanija, nije nacionalni avio-prevoznik. Uprkos harfi na Ryanair-ovoj livreji, irska nacionalna avio-kompanija je Aer Lingus. Pošto nije nacionalna avio-kompanija Ryanair nije primao državna sredstva od irske vlade, ali je, međutim, iskoristila sredstva britanske vlade u okviru Britanskog fonda za korporativno finansiranje Covid-a.
Ipak, posmatrajući priliv državnog novca ka konkurentima starih avio-kompanija, Ryanair je rekao da se radi o pogrešnoj odluci i pokrenuo je niz postupaka u kojima je tvrdio da je spasavanje nacionalnih avio-kompanija iskrivilo tržište avijacije i omogućilo bogatim zemljama da favorizuju određene avio-prevoznike.
„Odobrenje Komisije za skoro 40 milijardi evra javne pomoći starim avio-kompanijama tokom Covida narušilo je poverenje javnosti u jedinstveno tržište EU“, rekao je portparol Ryanair-a za EURACTIV.
„Lufthansa je izašla iz COVID-a sa većim tržišnim udelom u Nemačkoj nego što je imala pre COVID-a i podstaknuta je da kupi italijanskog nacionalnog prevoznika, ITA. Ostaje da se vidi šta će Komisija učiniti da popravi tu štetu i vrati u igru jednake tržišne uslove“, dodao je portparol.
Sada, u (relativno) mirnijim vremenima, Evropski sud je utvrdio da su greške zaista napravljene.
Drugi najmoćniji sud EU rekao je da je Komisija „počinila nekoliko grešaka“ kada je odobrila nemačkoj vladi da obezbedi dokapitalizaciju od 6 milijardi evra svom nacionalnom prevozniku.
Greške koje je utvrdio Evropski sud uključuju da je Komisija previdela sposobnost avio-kompanije da prikupi potreban kapital na privatnim tržištima, kao što su to učinile druge avio-kompanije, kao što je easyJet.
U slučaju EasyJet-a, ovo je postignuto prodajom aviona koji su zatim iznajmljeni nazad kompaniji – mehanizam za prikupljanje gotovine u kratkom roku, iako očigledno košta više na duži rok s obzirom na kamatu.
Šta znači ovo zakonsko poništavanje državne pomoći? U praksi, dragoceno malo – novac za hitne slučajeve je Lufthansa već vratila nemačkoj državi.
Vanredna priroda državne pomoći znači da je to više jedinstvena pojava nego sistemsko pitanje.
Međutim, presuda bi mogla imati zastrašujući efekat na pružanje državne pomoći sektoru avio-saobraćaja uopšte.
Dalje sudske odluke takođe tek treba da budu donete o sličnim slučajevima državne pomoći. Da li će ovaj slučaj poslužiti kao presedan, ostaje da se vidi.
U saopštenju za javnost koje je objavljeno nakon presude, šefica EU za konkurenciju Margrete Vestager rekla je da će Komisija „pažljivo proučiti presudu i razmisliti o mogućim narednim koracima“.
Komisija ima pravo da uloži žalbu na presudu tako što će je uputiti najmoćnijem sudu EU, Evropskom sudu pravde. Upitno je, međutim, da li će želeti da dodatno ispitaju svoje postupke tokom teških dana COVID-a.
Bez obzira na materijalne posledice, presuda je pobeda za Ryanair i sramota za Komisiju, piše Euractiv.