Hong Kong je poznat po svojim titravim neonskim znacima koji su drugačiji od reklama na kakve smo navikli, ali će oni kako stvari stoje ubrzo nestati.
Prema rečima Kardian Čan iz organizacije čiji je cilj da sačuva neonske vintidž reklame The Hong Kong Neon Heritage neonska svetla Hong Konga predstavljaju deo njihovog kulturnog nasleđa, kako vizualno, tako i kulturološki.
Organizacija čiji je deo smatra da ona zasužuju da se o njima više zna i razgovara pre nego što nestanu, a ono što ih najviše brine jeste to što će kad jednog dana svi ovi znaci nestanu, biti jako skupo i mnogo teško napraviti nove, umesto da se postojeći sačuvaju.
Navodeći primer jedne od najvećih postojećih neonskih reklama koje su preostale u Kaulunu, a koja pripada mahjong dvorani Kardian kaže da je to jedan od „old skul“ noćnih klubova koji postoji decenijama i pokazuje šta je to što je tako specifično kod Hong Konga.
– On kombinuje starinske oznake nasleđene iz Ćingove dinastije ili čak i od pre nje, sa zapadnjačkom tehnologijom i estetikom i taj spoj generiše jedinstvenost neonskih svetala Hong Konga. On simbolizuje susret Istoka i Zapada, a neonske reklame su njegova esencija. Nestanak neonskih reklama doživljavamo kao podsetnik da Hong Kong gubi svoju jedinstvenu poziciju.
Znaci koji vise iznad ulica rapidno nestaju zato što se smatraju visokorizičnim, imajući u vidu to da je Hong Kong grad sklon tajfunima, tokom kojih među prvima stradaju neonske reklame. S obzirom na njihovu veličinu, težinu i visinu na kojoj su postavljene, jasno je u kojoj meri ugrožavaju stanovništvo prilikom većih vremenskih nepogoda.
U Hong Kongu je ostalo svega par majstora koji prave neonske reklame, pošto mnogi od onih koji su ih nekada proizvodili sada to rade koristeći LED svetla umesto neonskih.
– Magično je. Možete da savijete pravu cev u različite oblike koji svetle. To me fascinira i zato nastavljam da se bavim ovim poslom. Kada je sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih godina istoriju Hong Konga obeležio njegov ekonomski procvat, u gradu je bilo mnogo prodavnica koje su veoma dobro radile. Sve su imale različite reklame napravljene od neonskih svetala, zbog čega ste po ulicama mogli da vidite sve moguće horizontalne i vertikalne varijante – kaže Vu Či Kai, neon majstor, koji filmovima pripisuje zaslugu za brendiranje Hong Konga kao grada neonskih reklama.
On objašnjava da je u vreme privrednog razvoja Hong Konga njegova filmska industrija bila internacionalno poznata, i da je, kada su režiseri snimali noćne scene po gradu, prikazujući njegove ulice, sve što su gledaoci mogli da vide bile sve te neonske svetleće reklame. Vu Či Kai kaže da su stranci koji su gledali te filmove mislili su da je Hong Kong pun neonskih reklama i da su one zapravo tako postale njegov simbol.
Kada je reč o brojnom stanju zaštitnog simbola Hong Konga, 90 odsto neonskih reklama je nestalo. Ako pogledate glavni bulevar sada i uporedite ga sa onim sa slika iz devedesetih, pa čak i dvehiljaditih godina, videćete da postoji ogromna razlika, a zbog novih propisa koji nisu nimalo blagonakloni neonskim gigantima, mnoge od svetlećih reklama u najvećoj ulici u Kaulunu mogu da nestanu svakog trenutka.