Da li ste na nekoj stranoj reklami za neku turističku destinaciju ili na brošuri luksuznog hotela nekada videli nekog crnca? Baš iz tog razloga, grupa ljudi koja je takođe primetila da se u industriji turizma zanemaruju ljudi druge boje pokrenula je kampanju Travel Noire kako bi ukazali na jednostavnu činjenicu da i crnci putuju, i ujedno ih ohrabrila da to češće rade.
Kada su mu dozlogrdili redovni negativni odgovori nakon razgovora za posao, Kreg Kingston (29) iz Južne Floride se odlučio na drastičan korak: dao je otkaz na poslu koji je mrzeo, rezervisao avionsku kartu u jednom smeru za Vijetnam, i prodao sve što imao.
Spreman na sve, Kreg ipak nije očekivao da će nakon preseljenja u azijsku zemlju dobiti toliku pažnju tamošnjih stanovnika.
– Jedna od najvažnijih stvari sa kojima sam se susreo kao stranac crne puti, pa još u Vijetnamu, bilo je to što su svi buljili u mene. U poređenju sa Tajlandom i Malezijom, u Vijetnamu nema mnogo crnaca, pa ljudi zure u vas toliko da je to neprijatno, priča Kreg za CNN Travel navodeći slikovit primer kada je jednom neki prolaznik toliko gledao u njega da je zamalo pao sa bicikla.
U određenom smislu, reakcije na koje je nailazio nisu toliko iznenađujuće, budući da mnogi ljudi imaju pretpostavku da crnci ne putuju.
Prema agenciji za ispitivanje javnog mnjenja Mandala, 17 odsto Afroamerikanaca putuje van granica svoje zemlje najmanje jednom, a lokalno više od šest puta godišnje, ali je taj podatak u senci turističkih brošura koje prikazuju tipičnog zapadnjačkog putnika, kako uglavnom sedi u nekom bazenu, zagledan u daljinu.
– Ako obratite pažnju na reklame za putovanja, posebno ona luksuzna, primetićete da na njima nema tamnoputih lica. To stvara određeni problem jer čini da se ljudi osećaju kao da ta putovanja nisu namenjena njima, i da oni ne bi trebalo da putuju, kaže Marisa Vilson, generalni menadžer medijske kampanje Travel Noire, koja je pokrenuta 2014. godine s namerom da se takav narativ promeni.
Osim što se bavi nejednakom zastupljenošću ljudi druge boje, ova kampanja podstiče na razmišljanje o pristupačnosti putovanja, što znači da veliki deo tog posla otpada na širenje ideje o tome da i crni ljudi putuju po svetu, što je važno iz prostog razloga što se ljudi poistovećuju sa onim što im je blisko, a što važi i kada su u pitanju priče sa putovanja.
– Zaprepastilo nas je koliko je teško naći zajednicu putnika koji izgledaju kao mi, a kamoli njihove fotografije visoke rezolucije ili priče sa putovanja na internetu. Travel Noire je stvorio prostor da ljudi koji su druge boje konačno vide svoje mesto u turizmu, tako što smo plasirali njihove fotografije kako putuju po svetu, navodi Vilsonova.
Nažalost, u pitanju je poduhvat koji je mnogo više od postavljanja lepih fotografija, iako one u ovom slučaju imaju mnogo plemenitiju svrhu od toga da se nečiji pratioci na Instagramu učine ljubomornim.
Sa skoro pet miliona crnih milenijalaca koji putuju po SAD (u pitanju je grupa ljudi koja je na putovanjima prošle godine potrošila najmanje 63 milijardi dolara) postoje velike poslovne mogućnosti za sve one brendove koji uspešno plasiraju svoje proizvode na ovo tržište.
– Naš cilj je da motivišemo ljude da putuju još više, ali i da sarađujemo sa zemljama koje posećuju. Sklapamo partnerstva sa turističkim organizacijama i zajedno osmišljavamo kako da ispričamo ovu priču što većem broju ljudi i kako da dospemo do crnih turista, gde god se oni nalazili, objašnjava Simon Ešli Vajt, direktorka razvoja u kompaniji Blavity, koja je i pokrenula kampanju Travel Noire.
Ovaj brend dopire do više od milion ljudi na društvenim mrežama, što je posebno značajno kada je u pitanju Instagram koji presudno utiče na planiranje odmora, a njihovi njuzleteri svakog dana stižu na mejlove više od 150.000 ljudi.
– Radimo i sa influenserima na socijalnim platformama i pravimo sopstvene vodiče, trudeći se da imamo i što više ljudi na terenu jer ne možemo da govorimo o onome što se dešava u drugim zemljama van SAD, napominje Vajtova.
Ona kaže da je ideja da se uspostavi saradnja sa lokalnim turističkim agencijama koja treba da teče uporedo sa marketinškim kampanjama koje sprovode „uticajni članovi“ internet zajednice.
Imajući u vidu da popularne turističke destinacije postoje širom planete, od Kejptauna do Kolumbije, od Balija do Barbadosa i od Gane do Grčke, ovakav pristup ume da bude pravi izazov.
– Kada je reč o destinacijama po Africi i Karibima, cilj su nam mesta na kojima postoji značajna populacija crnih žitelja. Osim što su u pitanju predivni predeli, za njih je karakterističan i osećaj pripadnosti koji crni ljudi tamo mogu da imaju, kao i uzbuđenje putovanja na mesto gde je ogroman deo populacije baš kao vi. Što se tiče destinacija u Aziji i Centralnoj i Južnoj Americi, postoji veliko interesovanje za to kako tamo žive lokalci, priča Vajtova.
Mladić s početka ove priče je u Vijetnamu sada već više od godinu dana i kaže da ne planira da se vrati u SAD.
– Tamo nema ničega za mene. Zašto bih se vratio ponovo na neki posao koji ne volim zato što nemam osam godina iskustva za dobro plaćene pozicije, kada mogu da živim život, budem srećan i putujem po svetu?, pita se on.
Travel Noire je pomogao da se priče poput njegove prošire tako što stalno poziva svoju ciljnu grupu da pišu o svojim turističkim iskustvima, bilo da se one tiču hrabrog putovanja na Tajland ili pronalaženja mira u Japanu.
– Sve u svemu, crnce zanima da putuju na mesta koja ih intrigiraju; na kojima mogu da osete povezanost, ali i izazov, odnosno tamo gde im se nudi prilika da izađu iz svoje zone komfora i transformišu se. Kao i bilo koja druga grupa putnika, i oni žele da pobegnu od svakodnevice i uživaju u onome što svet ima da im ponudi, ističe Vajtova.
Travel Noire sada raste zahvaljujući svom digitalnom uspehu – redovno orgaizujući vebinare kojima prisustvuje i po 10.000 ljudi odjednom, ali i pomoću meet-upova. Na ovaj način ljudi se udružuju i u realnom svetu.
– Ljudi živote grade istražujući, a onda drugima pokazuju na koji način oni mogu da postignu isto to. Ovo je važno posebno za one koji tek otpočinju svoja putovanja, poručuje Vajtova.
Iako je Travel Noire nekada organizovao putovanja, to im trenutno nije u fokusu. Ono što jeste je da ljudima druge boje putovanja učine pristupačnijim.
– Suma sumarum, mi menjamo lice putovanja. Smatram da kada su ljudi u situaciji da vide nekoga ko izgleda kao oni i kaže „Ovo je bilo sjajno iskustvo“, to utiče na njih tako što ih inspiriše i ohrabruje da se i sami odvažite na takav poduhvat.