Boravak u prirodi

Iskustveni turizam se izjednačio sa klasičnim turizmom

Iskustveni turizam, ekoturizam, avanturistički turizam

Putovanja koja su zasnovana na iskustvima su novi globalni trend u nastajanju. Iskustveni turizam je, prema podacima koje je ovog meseca objavila agencija za obradu turističkih podataka Mabrian, u velikom porastu.

Prema studiji agencije Mabrian koja je koristila velike količine podataka (big data) i veštačku inteligenciju za analizu preko 400 miliona interakcija u vezi sa turizmom na društvenim medijima od 2019. do prve polovine 2023. godine, potražnja za iskustvenim putovanjima raste u odnosu na standardne oblike putovanja. Indikativno za potražnju, iskustveni turizam je dobio 10 procentnih poena u protekle četiri godine, skoro se izjednačivši sa klasičnim putovanjima do sredine 2023. godine.

PROČITAJ:  Rtanj neće biti zlatiborizovan

Iskustvena putovanja uključuju iskustva koja u središtu imaju opuštanje, zdravlje, aktivan životni stil, boravak u prirodi i hranu, koji zamenjuju, pokazalo je istraživanje, aktivnosti kao što su umetnost i kultura, sunčanje, porodična putovanja, kupovinu i noćni život, koji sada čine oko 34 odsto ukupne motivacije za putovanja, izgubivši 7 procentnih poena od 2019. godine.

Iskustvena putovanja
Iskustvena putovanja

Kada se ove motivacije podele u dva različita bloka, podaci pokazuju kako su iskustvene aktivnosti porasle za 10 procentnih poena u poslednje 4 godine ispred standardnih aktivnosti. Do juna 2023. godine udeo iskustvene motivacije je već skoro 50/50, što je veoma značajno, s obzirom da su u junu 2019. godine samo umetnost i kultura i sunčanje kao aktivnost predstavljali 41% motivacije putovanja.

Što se tiče aktivnog načina života i boravka u prirodi, podaci pokazuju jasnu prekretnicu od 2021. godine, potvrđujući efekte pandemije u ovoj vrsti motivacije za putovanje. Dobrobit (wellbeing) takođe beleži stabilan rast od 2019.

„Način na koji putujemo se stalno menja. Od tradicionalnih odmora sa sunčanjem na primorskim destinacijama i kulture i kupovine u gradovima, do odvajanja i otkrivanja iskustava gde je ključna veza sa okolinom i samim sobom. Postoji očigledan uticaj pandemije i efekta zaključavanja koji nas je naterao da shvatimo koliko je važno da uživamo na otvorenom i da se osećamo dobro i zdravo tokom našeg slobodnog vremena, što se zadržalo u motivaciji putnika“, rekao je Karlos Cendra, glavni za marketing i komunikaciju u agenciji Mabrian.

Ovo istraživanje se donekle poklapa sa procenama rasta ekoturizma i avanturističkog turizma. Iako nisu isto, eko turizam, avanturistički turizam i iskustveni turizam imaju mnogo toga zajedničkog. Prema studiji UNWTO iz 2018. godine, vrednost industrije avanturističkog turizma iznosila je prema konzervativnoj proceni 683 milijarde dolara, dok su predviđanja za 2026. godinu da će celokupna vrednost avanturističkog turizma iznositi 1.626,7 milijardi dolara. Procene su vršene pre panedmije COVID-a.

Slično se odnosi i na ekoturizam, gde se očekuje da će veličina tržišta dostići 22,48 milijardi američkih dolara u 2023. godiini i porasti na 90,95 milijardi američkih dolara do kraja 2033. godine.

S obzirom na ovu promenu u interesima putnika, Mabrian podvlači potrebu da destinacije i turističke zainteresovane strane prošire svoje proizvode i usluge u skladu sa novim trendovima.

PROČITAJ:  Rtanj neće biti zlatiborizovan

Izvor: Mabrian, Daljine.rs

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Oznake
Pretplati se
Obavesti o
guest

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

0 Komentara
Najstarije
Najnovije Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare