Elektronska naplata putarine (ENP) je naplata putarine bez fizičkog kontakta sa TAG čitačem. Pogodnost je pre svega što vozila prolaze ENP naplatnom saobraćajnom trakom kroz naplatnu rampu na auto-putu bez zaustavljanja, a plaćanje putarine se izvodi automatski.

Kako bi mogli da koristite ENP biće vam potreban TAG uređaj koji je smešten sa unutrašnje strane prednjeg vetrobranskog stakla vozila. Ova komunikacija između TAG uređaja i antene na naplatnoj rampi je kratkog dometa i zbog toga je potrebno u ENP traci ispred naplatne rampe voziti polako, kako bi očitavanje bilo uspešno.

Do smetnji u funkcionisanju uređaja za ENP, odnosno TAG uređaja, može doći u slučajevima ukoliko TAG uređaj za ENP nije postavljen na propisano mesto u pripadajući nosač, ako se ne poštuje preporučena brzina kretanja vozila od 30km/h kroz naplatnu traku, ukoliko ne postoji rastojanje u odnosu na vozilo ispred od minimalno 10m, ako je uređaj za ENP fizički oštećen, ukoliko vozilo ima vetrobransko staklo koje u sebi sadrži metal kao zaštitu (pancirno staklo) ili ako vozilo ima vetrobransko staklo zatamnjeno bojom koja u sebi sadrži primese metala.


Međutim, korišćenjem TAG uređaja, vozač ima mnoge pogodnosti, a pre svega to je plaćanje putarine bez čekanja nekada i u kilometarskim kolonama.

Ukoliko želite da koristite elektronsku naplatu putarine, odnosno ENP, potrebno je da prethodno pribavite TAG uređaj čija je cena 2.022 dinara.

ENP sprovodi upravljač državnog puta tako što se vozilima koja poseduju uređaj za ENP omogući prolazak posebno označenim saobraćajnim trakama bez zaustavljanja i upotrebe gotovinskog plaćanja. Pravilnik o elektronskoj naprati putarine (ENP) predviđa dva načina plaćanja beskontaktnog plaćanja putarine: pripejd i postpejd.

Cena putarina na auto-putu Miloš Veliki od Obrenovca do Čačka

Pripejd ENP

U pravilniku koji je nedavno stupio na snagu u Srbiji navodi se da je pripejd sistem dopunjavanje elektronskog uređaja (TAG) za plaćanje putarine unapred plaćenim iznosom.

Ukoliko unapred uplatite novac na TAG uređaj, možete ostvariti i određeni popust, koji nije veliki, osim ako ukoliko niste profesionalni vozač.

Tako, ako prethodno, odnosno “pripejd” uplatite iznos od 10.000 do 25.000 dinara ostvarićete popust od 4%. Za isnose od 25.001 do 50.000 dinara popust iznosi 6 odsto, za uplate od 50.001 do 100.000 dinara popust je 8%. Popust od 10 odsto ostvarićete tek ukoliko prethodno uplatite iznos od 100.001 i više dinara.

Postpejd ENP

Postpejd način plaćanja putarine znači da je plaćate naknadno. U ovakvom sistemu elektronska naplata putarine vrši se na osnovu ispostavljenih računa u skladu sa ugovorom zaključenim između korisnika ENP i upravljača državnog puta ili ovlašćenog distributera.

Međunarodno ovlašćenje (dozvola) za upravljanje tuđim vozilom u inostranstvu i kako ga pribaviti

Kako se koristi ENP (bip, bip bip, bip bip bip bip)

Pre svega, prilikom ulaska u traku za elektronsku naplatu putarine na auto-putu, potrebno je sačekati da se rampa spusti, a nakon izvršenog plaćanja za vozilo ispred.

Prilikom ulaska u traku za ENP, i na ulazu i na izlazu sa autoputa, uređaj odašilje zvučne signale koji obaveštavaju vozača o uspešnosti registrovanja uređaja.

To znači da ukoliko se oglasi zvučni signal sa jednim bipom plaćanje putarine je uspešno, rampa se podiže i vozilo može nastaviti dalje kretanje.

Međutim, ako se oglasi zvučni signal sa dva bipa, transakcija je obavljena uspešno, ali na TAG uređaju za ENP je registrovano nedovoljno sredstava za sledeći prolazak auto-putem (pripejd) te se preporučuje da se pre ponovnog korišćenja auto-puta izvrši dopuna.

Ukoliko se oglasi zvučni signal sa četiri bipa, vozilo se mora odmah zaustaviti, jer ne može koristiti elektronsku naplatu putarine. Razlozi su verovatno da je TAG uređaj je registrovan na tzv. crnoj listi i kao takav je neupotrebljiv ili sistem registruje nedostatak sredstava na uređaju za ENP za plaćanje putarine, u pripejd sistemu. Ako bez obzira na ovo zvučno upozorenje pokušate da napustite ENP traku, rampa će se spustiti neće vam dozvoliti prolazak dalje i u tom slučaju i može doći do oštećenja vozila.

Ukoliko se ne oglasi zvučni signal to znači da TAG uređaj za ENP nije registrovan. Tada vozač mora zaustaviti vozilo i potražiti pomoć ovlašćenog lica. Bez dozvole i pomoći ovlašćenog lica zabranjeno je kretanje unazad i prelazak iz jedne u drugu naplatnu traku.

kola, autoput, vožnja

ENP za uživanje u novim i obnovljenim auto-putevima u Srbiji

Postoje slučajevi kada ćete platiti cenu putarine za najdužu relaciju koja postoji. To znači da, iako ste vozili samo deonicu od 130km po auto-putu, platićete putarinu kao da ste prošli čitav auto-put. Ovo će vam se obračunati i naplatiti na licu mesta, bez obzira na mesto stvarnog ulaska i izlaska sa autoputa, u zavisnosti od kategorije vozila. Takođe, naplatiće vam se i troškovi vanrednog postupka, a sve u sledećim slučajevima:

  1. kada korisnik ENP sprovede elektronsku registraciju uzastopnog ulaska i izlaska na istoj naplatnoj stanici, naplata se vrši automatski, umanjenjem sredstava sa uređaja za ENP. Ukoliko korisnik ENP nema dovoljno sredstava na uređaju za ENP, u obavezi je da izvrši dopunu uređaja za ENP u skladu sa odlukom koja uređuje visinu naknade za upotrebu javnog puta (putarine), njegovog dela ili putnog objekta,
  2. kada na uređaju za ENP ne postoji registrovan ulaz prilikom uključenja na auto-put,
  3. kada na istoj naplatnoj stanici korisnik ENP sprovede elektronsku registraciju na više od jedne naplatne trake, bez instrukcija ovlašćenog lica JP „Putevi Srbijeˮ,
  4. kada korisnik ENP sprovede elektronsku registraciju uređaja za ENP bez vozila na naplatnoj stanici,
  5. kada korisnik ENP sprovede elektronsku registraciju prelaska stanice za naplatu putarine vozilom čije registarske oznake ne odgovaraju podacima sa uređaja za ENP (osim u slučaju vozila I kategorije kada je dozvoljeno korišćenje uređaja za ENP za više vozila iste kategorije),
  6. kada se utvrdi da je prilikom podnošenja reklamacije korisnik ENP dao pogrešnu informaciju o ulaznoj stanici,
  7. kada se na izlaznom naplatnom mestu utvrdi da je od trenutka ulaska na autoput isteklo 24 časa,
  8. kada korisnik ENP sa uređajem za ENP dođe na kanal predviđen za naplatu isključivo putem sistema magnetne kartice, obeležen svetlosnom signalizacijom.

Šta je potrebno od dokumenata za kupovinu TAG uređaja za ENP

Kako biste kupili TAG uređaj i mogli da koristite pogodnosti pripejd i postpejd elektronske naplate putarine, ukoliko ste fitičko lice biće vam potrebna kopija lične karte i kopija važeće saobraćajne dozvole za vozila za koje se izdaje i aktivira TAG uređaj.

Ukoliko TAG uređaj kupujete kao pravno lice, biće vam potrebni identifikacioni podaci za firmu: naziv, adresa sedišta i PIB. Potom, biće vam potrebna potvrda Poreske uprave o izvršenom evidentiranju za PDV. Na kraju ponesite kopiju važeće saobraćajne dozvole za vozila za koje se izdaje i aktivira TAG uređaj i spremni ste za put.

Zdravstveno osiguranje vam nije potrebno ako putujete u ove države

 

Da li se isplati ENP?

Plaćanje putarine elektronskim putem očigledno se isplati ukoliko profesionalno obavljate delatnost kao vozač ili ukoliko često putujete auto-putem, a ogleda se pre svega u uštedi vremena.

Međutim, ukoliko ne putujete toliko često možete priuštiti sebi određeno vreme čekanja na naplatnoj rampi. Ako uzmemo u obzir da prilikom pripejd naplate popusti nisu veliki, kao i da je prethodno potrebno kupiti TAG uređaj čija cena nije mala, u navedenim okolnostima upitna je isplativost elektronske naplate putarine.

Na kraju, odluka je na vama. Vreme ili novac, ili i vreme i novac.

12Shares

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

Pratite Daljine.rs na Facebooku