Vesti

Saudijska Arabija pomoću influensera menja sliku o sebi

Saudijska Arabija

Saudijska Arabija je u napore da popravi svoju reputaciju nakon ubistva novinara iz Saudijske Arabije Džamala Kašogija uključila i društvene medije, na kojima pažljivo kreira svoje predstavljanje. U tu svrhu Kraljevina se poslužila uslugama travel blogerke i influenserke Aggie Lal koja bi trebalo da dokaže moć Instagrama u popularizaciji turističkih destinacija širom sveta.

Preplanula plavuša iz Los Anđelesa koja pozira u bikiniju, mnogi bi rekli, nije baš logičan izbor za reklamiranje blagodeti Saudijske Arabije. Ipak, upravo je ona u proteklom periodu sa svojih 800.000 pratioca na Instagramu delila postove sa antičkih saudijskih ruševina u pustinji.

Za Lal (31) ovo je bila retka prilika da vidi zemlju poput nijedne druge na svetu, i to sa svim plaćenim troškovima. Iz ugla islamske Kraljevine, to je bio pravovremeni i veoma koristan publicitet, imajući u vidu da se zemlja „ovih dana“ bori da zadrži svoje prijatelje barem negde na planeti.

Prestolonaslednik Arabije princ Muhamed ibn Salman trudio se svim silama da otvori svoju Kraljevinu prema svetu i pre brutalnog ubistva disidenta Kašogija, ali se sada trudi da širi još pozitivnije vibracije i izvede zemlju iz globalne cenzure, u čemu društvene mreže i „uticajni blogeri“ poput Lal i treba da mu pomognu.

Njena desetodnevna tura po Saudijskoj Arabiji uređena je u okviru programa Gateway KSA, koji u svojoj ponudi ima slične akcije unazad dve godine. Vodi ga princ Turki al Fejsal, bivši obaveštajac i nekadašnji ambasador u Vašingtonu, čiji posao u mnogome olakšava činjenica da princ Muhamed popušta društvene restrikcije i dozvoljava održavanje događaja kao što je nastup poznatog di džeja Dejvida Gete na moto trkama, koje su takođe ugostile mnoge influensere.

Manifestacije koje zajedničkim snagama budu ubuduće organizovali biće dodatno oplemenjene zahvaljujući tome što Kraljevina planira da uvede turističke vize do kraja meseca, što Saudijska Arabija očigledno smatra adekvatnim merama kompenzacije za ubistva disidenata i rasplamsavanje ratova.

– Pokušavamo da mladim ljudima predstavimo drugu stranu Saudijske Arabije i priče koju čitaju u novinama, ali moramo još mnogo toga da uradimo u svojoj zemlji kako bismo promenili mišljenje o njoj, rekao je princ Turki.

Težnja projekta na čijem je čelu jeste da se svetu pokaže da Saudijska Arabija vidi (i radi) dalje od lobiranja i javnih reformi, smatra Ben Frimen, direktor Inicijative za transparentnost stranih uticaja, koja analizira lobiranje u Centru za internacionalnu politiku u Vašingtonu. Kada su napori Kraljevine da se rebrendira bili narušeni ubistvom novinara, pronalaženje alternativnih načina za promenu državne reputacije, poput programa sa uticajnim blogerima nametnuo se kao logično rešenje.

Saudijska Arabija
Doprinos izmeni slike o Kraljevini dali su i domaći umetnici, a država je uložila milione dolara u lobiranje i održavanje pop koncerata, Autor: Haidan Soendawy / Unsplash

Pre samo pet godina, on je u Saudijskoj Arabiji bio nezamisliv, budući da je verska policija krstarila ulicama urlajući na žene da se bolje zamotaju. Sada je situacija takva da Kraljevina sa krajnjim zadovoljstvom koristi socijalne mreže da pokaže svoju nežniju stranu. I zaista, ono što ovaj program omogućava influenserima (osim da se u ovom tekstu pomenu toliki broj puta) jeste frapantno po svim saudijskim standardima.

U zemlji u kojoj nevenčanim parovima preti zatvor, jedan od ovogodišnjih posetilaca, bivši učesnik rijalitija Mladoženja, posetio je Saudijsku Arabiju sa svojim dečkom, dok je Lal na svojim fotografijama pozirala sa mladićem bez majice (ali prekrivenim licem) koji drži mač.

Gateway KSA pokrenut je nakon posete holandsko-australijanskog influensera Nelleke Van Zandvoort Quispela Kraljevini: ona je tom prilikom videla priliku da pokaže njenu drugu stranu svetu i to predložila princu Turkiju. Ubrzo je Saudijsku Arabiju posetila prva Gateway KSA delegacija, koju je činila grupa studenata sa Harvarda.

Saudijska Arabija
U zemlji u kojoj nevenčanim parovima preti zatvor, jedan od ovogodišnjih posetilaca, bivši učesnik rijalitija Mladoženja, posetio je Saudijsku Arabiju sa svojim dečkom, Autor: Adli Wahid / Unsplash

Posle njih, istim poslom Kraljevinu je posetilo više od 200 ljudi, što univerzitetskih studenata, što uticajnih ljudi sa društvenih mreža, i to potpuno besplatno – sve im je bilo plaćeno, mada nisu ništa zaradili.

Ovaj program nema direktne veze sa saudijskom Vladom, iako su nejgovi sponzori Telekom koji kontroliše država, nacionalna aviokompanija Saudia i najveća državna kompanija (ne samo u Saudijskoj Arabiji nego i na celom Srednjem Istoku) SABIC.

– Ne navijam za Saudijsku Arabiju i nemam političkih interesa. Mislim da je promovišemo na veoma suptilan i pošten način, kaže Quispel.

Doprinos izmeni slike o Kraljevini dali su i domaći umetnici, a država je uložila milione dolara u lobiranje i održavanje pop koncerata, na kojima su blogeri imali ulogu u širenju poruke internet prostranstvima.

I dok su neki od pratioca pomenute Lal osudili njen angažman, kvalifikujući ga kao propagandu, druge je uspela da osvoji, budući da su izrazili želju da posete Saudijsku Arabiju. Tokom svog putešestvija po Kraljevini objavljivala je storije, pa se među njima našao i primer kršenja pravila polne segregacije kada je Lal slučajno ušla u muški toalet u Starbaksu.

Saudijska Arabija, Rijad
Pre samo pet godina, ovakav program je u Saudijskoj Arabiji bio nezamisliv, Autor: Safaa Almohandis / Unsplash

Ona se osvrnula i na Kašagijevo ubistvo, ne tretirajući ovu temu kao tabu, već priliku da se ukaže na mišljenje stanovnika Kraljevine o njemu, a ono je da nikako nisu ponosni na to što njihova Vlada radi.

– Mislim da svi građani, iz bilo koje druge države na svetu, mogu da se pronađu u toj izjavi. To što prenosim dalje nije naročito popularno mišljenje jer ljudi žele da pričam loše o Saudijskoj Arabiji. Živim u Americi, a ovde je mnogo lakše demonizovati druge zemlje, kako bismo održali uverenje da ne postoji ništa što bismo mogli da naučimo od njih, ističe Lal.

Princ Turki podseća da negativni novinski naslovi o Saudijskoj Arabiji nisu ništa novo, ali da i gosti pridošli putem Gateway KSA programa imaju slobodu da kažu šta god žele o svom domaćinu.

– Ovo što radimo nije primer propagande, već ljudskog angažmana, poručuje Turki.

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Pretplati se
Obavesti o
guest

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

0 Komentara
Najstarije
Najnovije Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare