Vesti

Trajekt Kipar – Liban moguć uskoro, ali postoje prepreke

Liban, Biblos

Trajekt Kipar – Liban možda bude ponovo pokrenut, jer je ovu liniju kao plan pokrenula libanska grupacija kompanija INDEVCO, koja je investirala i u Grčku.

Kipar je do sada bio dostupan samo avionom ili privatnim brodovima. Plan je pokrenut još 2021. godine od strane poslanika i generalnog direktora grupe, Nimat Frema, i predstavlja dugogodišnju ambiciju njegovog oca, osnivača kompanije.

U početku je zamišljen kao alternativno rešenje u slučaju rata ili zatvaranja aerodroma u Libanu, ali izgleda da ima i cilj da stvori direktnu evropsku vezu trajektom preko Kipra, što bi moglo da olakša pritisak na avionski saobraćaj. Prema nekim procenama oko 100.000 putnika putuje između Libana i Kipra tokom letnjih meseci.

PROČITAJ:  Trajekt Solun - Skijatos, Skopelos i Alonisos i ove godine

Liban i Kipar su nekada bili redovno povezani trajektom

Liban i Kipar su nekada bili povezani trajektnim linijama, ali su one prekinute pre 20 godina. Jedna linija kojom su upravljale Libanske snage išla je između Larnake i grada Džunije na severnoj obali zemlje, oko dvadeset kilometara od Bejruta, i trajala je dve godine tokom građanskog rata, pre nego što je obustavljena.

Nakon eskalacije rata između Izraela i Hezbolaha krajem septembra, mnogi su građani bežali iz Libana morem ka Kipru jer su komercijalne avionske opcije bile ograničene, pošto su sve aviokompanije – osim nacionalnog prevoznika MEA – obustavile letove iz i ka zemlji.

Kako su letovi MEA bili preopterećeni rastućom potražnjom i često potpuno rasprodati, mnogi putnici su se okrenuli jahtama i preskupim brodovima kao jedinom preostalom načinu bekstva.

Trajekt Kipar – Liban i period prosperiteta (1960–1980)

ako odemo ranije u istoriju u periodu nakon Drugog svetskog rata i sticanja nezavisnosti (Liban 1943, Kipar 1960), veza između ove dve zemlje jača. Tokom 1960-ih i 1970-ih godina, uspostavljene su redovne brodske linije između luka Larnaka i Bejrut, kao i Džunije (Jounieh), grada severno od libanske prestonice. Te rute koristile su se za prevoz putnika, robe i vozila, a naročito su bile popularne među turistima i sezonskim radnicima.

Kipar i Liban su u to vreme beležili turistički i ekonomski uzlet – Bejrut je bio poznat kao “Pariz Bliskog Istoka”, a Kipar se pozicionirao kao rastuća mediteranska destinacija. Trgovinska razmena i kulturna saradnja dodatno su ojačale potrebu za redovnim pomorskim linijama.

Pafos, Kipar
Pafos, Kipar

Prekid prevoza trajektom zbog građanskog rata (1975–1990)

Izbijanjem građanskog rata u Libanu 1975. godine dolazi do postepenog kolapsa pomorskih veza. Iako su se neki brodovi, uključujući trajekte koje su organizovale Libanske snage (LF), povremeno koristili za prevoz između Larnake i Džunije, to je bilo kratkog daha. Tokom najtežih godina sukoba, veza se potpuno prekida, a pristup libanskim lukama postaje izuzetno rizičan.

Jedina stabilna, ali ograničena veza između dve zemlje tada se svodila na privatne brodove i povremene evakuacione operacije organizovane uz pomoć stranih ambasada.

PROČITAJ:  Lipsi – Grčko ostrvo koje spaja autentičnost, mir i održivost

Pokušaji obnove trajektne linije (1990–2000)

Nakon završetka građanskog rata 1990. godine, bilo je nekoliko pokušaja da se obnovi trajektna linija. Tokom 1990-ih, privremeno su pokrenute rute koje su povezivale Limasol sa Bejrutom i Tripolijem. Međutim, zbog političke nestabilnosti, bezbednosnih izazova i rastuće dominacije avio-saobraćaja, ove inicijative nisu opstale.

Poslednji ozbiljan pokušaj bio je oko 2003. godine, ali je linija brzo ugašena zbog niskog interesovanja, visoke cene održavanja i kompleksnih administrativnih prepreka između dve zemlje.

Vanredne evakuacije i povratak interesa (2006 i 2023)

Tokom izraelsko-libanskog rata 2006. godine, mnoge strane ambasade su koristile kiparske luke za evakuaciju svojih državljana iz Libana. Larnaka i Limasol postale su tada ključne tačke za prijem izbeglica brodovima. Slično se dogodilo i krajem 2023. godine, tokom eskalacije sukoba između Izraela i Hezbolaha, kada su brojni Libanci koristili privatne brodove i jahte kako bi se evakuisali do Kipra, jer su komercijalni letovi bili ograničeni ili ukinuti.

PROČITAJ:  Popusti za trajekt u Grčkoj i do 32 odsto

Nova inicijativa za trajekt Kipar – Liban

Ova inicijativa očekuje se da podstakne ekonomsku aktivnost i turizam, jer bi veza mogla da otvori mogućnost zajedničkih ruta između dve zemlje, podstičući turiste koji idu na Kipar da u okviru istog putovanja posete i Liban, imajući u vidu da oko pet miliona turista godišnje poseti Kipar. Putovanja će biti olakšana i za kiparske firme koje žele da se prošire u Liban, i obrnuto.

Radovi bi mogli da počnu početkom leta 2025. godine, iako drugi izvori navode da je još rano, jer se, uprkos početnom prihvatanju projekta od strane nadležnog kiparskog Ministarstva saobraćaja i nacionalne investicione agencije Invest in Cyprus, projekat trenutno nalazi u fazi razmatranja detalja od strane investitora.

Brod će saobraćati između luka Larnaka i Džunije donosno Kesruana koji se nalazi oko 24 kilometra severno od Bejruta, a očekuje se da će svaka vožnja trajati oko četiri sata. Putnici sa libanskim pasošem moraće da poseduju važeću EU šengen vizu kako bi ušli na Kipar. S druge strane, INDEVCO planira da osnuje kompaniju na Kipru koja će upravljati linijom i u početku kupiti brod koji će ploviti pod kiparskom zastavom, kapaciteta oko 200 putnika.

Pafos, Kipar
Pafos, Kipar

Prema preliminarnoj studiji koju je sprovela grupa, karte za trajekt mogle bi biti 20–30% jeftinije od avionskih, u rasponu od 100, 150 do 200 dolara, u zavisnosti od sezone, potražnje i popunjenosti broda. U tom slučaju, Libanci će imati priliku da brodom stignu do Kipra i uhvate povoljnije letove ka destinacijama širom Mediterana i sveta.

Rašad Zeaiter, savetnik libanskog ministra za javne radove i saobraćaj za luke i aerodrome, izjavio je da je luci Džunije potrebna osnovna infrastrukturna unapređenja, uključujući bezbednosne skenere i raspoređivanje bezbednosnih i vojnih snaga radi kontrole prekograničnog saobraćaja. Međutim, dodao je da se ulažu napori da se ovi zahtevi procene i ispune kako bi se omogućio početak projekta privatne kompanije INDEVCO.

PROČITAJ:  Grčka umanjuje lučke takse za 50% kako bi smanjila porast cene trajekta

Izvor: Tornos, Daljine.rs

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Pretplati se
Obavesti o

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Komentara
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare