Osiguravajuće kuće u Srbiji će uvećati iznos godišnje premije osiguranja turističkim agencijama čak šest puta, zbog propusta u njihovom radu koji su doveli do toga da su putnici prethodnih godina ostajali bez uplaćenog aranžmana.
O ovom problemu raspravljalo se u Privrednoj komori Srbije, na sastanku na kom su prisustvovali predstavnici više od 100 agencija članica Nacionalne Asocijacije turističkih agencija Srbije (JUTA), Asocijacije nezavisnih turističkih agencija Srbije (ANTAS) i Agencije turističkih agencija Srbije (ATAS).
Većini turističkih agencija koje su organizatori putovanja polisa osiguranja na 300.000 evra isteklo je 25. januara, a više od 120 turističkih agencija prihvatilo je novu ponudu osiguravača. Međutim, predstavnici asocijacija turističkih agencija upozoravaju da će odluka o povećanju premije ugroziti opstanak malih i srednjih turističkih agencija koje, kažu, ne mogu da ostvare prihod koji može da pokrije vrednost godišnje premije.
Sekretarka Udruženja za turizam u PКS Tijana Maljković najavila je da će do kraja nedelje biti organizovana dva sastanka, jedan sa predstavnicima Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, a drugi sa osiguravajućim kućama o visini premije, s obzirom da novi zakon o turizmu koji je trebalo da uredi ovu oblast, još nije usvojen. Prema njenim rečima, na tim sastancima očekuje se objašnjenje za takvu odluku osiguravajućih kuća.
„Treba napraviti racionalnu gradaciju tih polisa, da se isplaćuju prema prometu i broju putnika na godišnjem nivou“, rekla je Maljković.
Predlog odluke osiguravajućih kuća napravio problem malim turističkim agencijama zbog čega treba raditi na tome da one opstanu.
Predsedik Upravnog odbora ANTAS-a Gordana Prodić istakla je da je problem nastao posle 15. januara, dodavši da je ove godine godišnja premija osiguranja iznosila između 70.000 i 100.000 dinara, zavisno od osiguravajuće kuće, prometa, i toga da li je agencija imala odštetne zahteve, dok u poslednjih desetak dana osiguravajuće kuće najavljuju novu cenu od 3.500 evra, što je šest i više puta veći iznos od onog koji su plaćali godinama unazad.
„Кolege u manjim sredinama su ovom odlukom najviše pogođene, jer bi za njih najniži iznos premije bio 3.500 evra plus pet odsto poreza. Oni nemaju toliki promet jer ne žive u sredinama od milion ili pola miliona stanovnika“, rekla je Prodićeva.
Turističke agencije zato traže da se visina premije određuje prema prometu, da se trenutna cifra premije smanji i da se premosti period do donošenja novog zakon koji se očekuje do 1. oktobra.
Direktor YUTA Aleksandar Seničić ukazao je da je novi zakon o turizmu trebalo da donese i novi pravilnik koji bi regulisao obaveze prema osiguravačima i sistem garancije putovanja. Zbog toga što nije usvojen novi zakon sve je ostalo isto, uprkos velikom broju štetnih dogadaja koji su se desili ne samo prošle, već i u protekle tri godine.
„Zbog toga su osiguravajuće kuće sa kojima mi radimo izašle sa cenama koje su značajno veće nego što je to bilo prošle godine. Razloga za povećanje premije ima jer su odluke o iznosu prethnodne premije donete pre situacija kada su putnici ostajali bez aranžmana“, rekao je Seničić.
On je objasnio da je otpočelo relicenciranje po aktuelnim cenama, kao i da su pregovori sa osiguravačima i dalje u toku jer se radi na pronalaženju kriterijuma po kojima će se valorizovati male agencije i omogućiti im se da uz značajno smanjene premije ostanu u poslu.