Vesti

Turističke agencije uvek bankrotiraju u letnjoj sezoni

aerodrom

Kako je više od 7.000 putnika u Srbiji ove godine ostalo bez svojih plaćenih turističkih aranžmana i avionskih karata, ne možemo da se ne zapitamo da li će se scenario ponoviti i za zimsku sezonu.

Prema podacima Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije – YUTA to je najveći broj oštećenih putnika, računajući ukupno sve sezone, u poslednjih 15 godina, a od ukupno šest agencija koje nisu ispunile svoje obaveze prema putnicima, dve su bile članice ovog udruženja i svi njihovi putnici su obeštećeni.

„Od maja pa sve do kraja septembra, koliko traje letnja turistička sezona preko agencija otputuje, u proseku oko milion i sto hiljada putnika. U zimskoj turističkoj sezoni, bez aranžmana za Novu godinu, bude oko sto hiljada putnika i upravo u tim brojevima „leži“ razlog zašto agencije uvek bankrotiraju leti“, objašnjava Aleksandar Seničić, direktor YUTA. Osim u letnjoj sezoni, ostalih meseci u toku godine agencije nemaju veliki promet, nemaju toliko obaveza za plaćanje, a i kada zakupljuju aranžmane za, na primer zimovanja, nikada ne ulaze u toliki rizik kao kad planiraju letnju sezonu.

„Veliki broj turističkih radnika je upravo sada u popularnim letovalištima i ugovaraju leto 2019. godine. I svi su optimisti, pa se puno njih prosto „preigra“ u rezervaciji smeštaja, zakupi mnogo više nego što iduće godine može da proda“, priča Seničić.

Agencije sada uplaćuju između 5 i 10 odsto od ukupne sume kompletno zakupljenog smeštaja, ali prva ozbiljna plaćanja slede tek u maju i tada su u obavezi da plate 20 odsto. Svaki naredni mesec plaćaju isto toliko i tada zapravo i nastaju najveći problemi, jer koliko će letovanja stvarno i prodati zavisi od mnogo različitih faktora, među kojima su vremenske prilike na početku sezone, a i politička situacija…

  Od Beograda do Milana, Rima i Venecije od 1. jula kompanijom Air Serbia

„Neka računica je da puna sezona traje od 45 do 50 dana i da se tada aražmani prodaju po najskupljoj ceni. Pre i posle toga veliki broj se proda sa raznim popustima. Međutim, ako se u punoj sezoni poremeti cena i iz nekog razloga agencije budu prinuđene da tada znatno snize cene, to pravi dugoročni problem i potencijalno može dovesti do bankrota agencije“, kaže Aleksandar Seničić.

Pregovori Ministarstva turizma i strukovnih udruženja turističkih agencija, o zakonskim izmenama koje bi zaštitile putnike od prevara i bankrota turističkih agencija, trebalo bi da počnu za oko mesec dana, i kako se najavljuje, da se završe vrlo brzo, kako bi sve prošlo skupštinsku raspravu i na snagu stupilo od januara iduće godine. Ministarstvo najavljuje rangiranje agencija prema broju putnika, pa će biti uvedeno nekoliko kategorija licenci: A, B i C. Da bi naredne godine obnovile licencu, agencije će biti dužne da polože keš depozit od 15.000 do 50.000 evra.

Dok u YUTI smatraju da to neće doneti bolju zaštitu turista, već da bi trebalo raditi na tome da se napravi model po kome bi uz turistički aranžman putnici kupovali i polisu osiguranja, koja bi bila zaštita od svih eventualnih prevara i nepredviđenih okolnosti. Druga opcija moglo bi da bude i da vlasnici agencija ličnom imovinom garantuju za svoj rad, to bi takođe pomoglo u sprečavanju prevara i smanjilo broj oštećenih putnika.

Turističke agencije koje su bankrotirale u 2018.

Od početka juna do danas šest agencija u Srbiji zatvorilo je vrata svojih poslovnica. To su:

  • Fly fly Travel;
  • Jazz Travel;
  • S.A.B Travel;
  • B2R agencija;
  • Sun&Sea agencija Subotica i
  • Global Travel Pančevo.

Izvor: Kamatica

Daljine.rs na društvenim mrežama

Ukoliko vam se sviđa naš sadržaj pratite Daljine.rs na društvenim mrežama

Komentarišite

Komentarišite

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.