Uticaj inflacije na turizam i putovanja može biti veliki u narednom periodu. Nakon što su pogođene blokadama i hitnim merama donetim tokom pandemije koronavirusa (COVID-19), industrije koje se obično povezuju sa sektorom putovanja i turizma – transport, ugostiteljstvo i rekreacija, mogle bi se suočiti sa problematičnim vremenima zbog dramatičnog povećanja globalne inflacije.
Nekoliko faktora treba uzeti u obzir kada se posmatraju nedavna nagla povećanja potrošačkih cena koja, direktno i indirektno, takođe utiču na putovanja i turizam širom sveta. Ekonomski uticaj rusko-ukrajinskog rata, na primer, i poremećaji u lancu snabdevanja doprineli su pogoršanju postojećih kriza, uključujući povećanje cene sirove nafte na međunarodnim tržištima i porast troškova energije i hrane, navodi Statista.
Sve u svemu, ove okolnosti uzrokuju porast troškova putovanja i smanjuju kupovnu moć turista. Međutim, treba razumeti koliko visoka inflacija pogađa svaki segment putovanja i turizma pojedinačno, budući da sektor obuhvata širok spektar dobara i usluga.
Uticaj inflacije na industriju putovanja i turizma
Indeks cena putovanja (TPI) koji objavljuje Američko udruženje za putovanja daje pregled mesečnih promena cena u različitim industrijama putovanja i turizma u Sjedinjenim Državama. Prema TPI-ju iz februara 2023 godine, navodi da je segment transporta bio jedan od glavnih pokretača inflacije za sektor putovanja i turizma u SAD, sa indeksom cena avio-karata koji je porastao za 26,5 odsto u odnosu na prethodnu godinu. U ovom periodu smeštaj je takođe doživeo dramatičan porast u odnosu na 2022. godinu, pri čemu je indeks cena porastao za 7,4 odsto.
U međuvremenu, stopa inflacije kod cena hotela, motela i sličnih smeštajnih objekata u zemljama članicama Evropske unije porasla je za 13,7 odsto u februaru 2023. godine u odnosu na februar 2022. godine. Kada se fokusira na usluge hrane i pića, iako je stopa inflacije kod restorana, kafića i sličnih usluga u EU značajno porasla od decembra 2021. godine, ona je to činila sporijim tempom od ostalih turističkih industrija, beležeći 12-mesečni rast od 9,8 odsto u februaru 2023. godine.
U navedenom periodu, Ujedinjeno Kraljevstvo je doživelo sličan trend, sa indeksom potrošačkih cena ugostiteljskih usluga koji je pretrpeo značajan porast u odnosu na prethodnu godinu (11,3 odsto), ali je ostao niži od ostalih stopa inflacije putničkih i turističkih usluga u UK, kao što su avio-prevoz i smeštajni objekti.
Uticaj inflacije na planiranje putovanja i ponašanje putnika
Sa povećanjem troškova putovanja i turističkih usluga i smanjenjem kupovne moći, putnici širom sveta neizbežno razmatraju rizike izazvane visokom inflacijom i prilagođavaju svoje planove u skladu sa tim.
U anketi iz oktobra 2022. godine o uticaju visokih cena na planiranje putovanja u SAD, skoro trećina ispitanih Amerikanaca pomenula je da je izabrala jeftiniju destinaciju. U istom mesecu, udeo Britanaca koji veruju da bi porast troškova života mogao uticati na odluke o odmoru dostigao je vrhunac od 86 odsto među ispitanicima starosti od 25 do 34 godine.
Prema anketi iz septembra 2022. godine, Austrija i Španija su bile evropske zemlje koje su najviše zabrinute zbog povećanja troškova putovanja, a to je izjavilo 25 odsto anketiranih Austrijanaca i Španaca. U međuvremenu, Belgija je imala najveći udeo ispitanika zabrinutih za lične finansije, a sledi Nemačka.
Uticaj inflacije na poslovna putovanja
S druge strane, istraživanje o planovima globalnih menadžera za poslovna putovanja pokazalo je da 75 odsto uzorka nije razmatralo ograničavanje poslovnih putovanja od septembra 2022. godine. Njih 30 procenata veruje da je ograničenje poslovnih putovanja malo verovatno, dok je 45 procenata je izjavilo da im je pristup da posmatraju situaciju, ali ne razmišlja ozbiljno o ograničavanju korporativnih putovanja. Nasuprot tome, samo osam odsto anketiranih menadžera već je primenilo plan za ograničavanje ovog vida putovanja.
Podsećamo, prema jednom istraživanju mlade mnogo ne brine ekonomska kriza dok planiraju putovanja. Međutim, nepovoljni ekonomski uslovi su i dalje bili glavni faktor koji bi mogao poremetiti poslovni turizam širom sveta 2023. godine.