Vesti

Građani EU potrošili su 705 milijardi evra na putovanja u 2024.

Lion i Helsinki proglašeni za Evropske prestonice pametnog turizma

U 2024. godini, evropski turistički sektor pokazao je izuzetnu otpornost i rast, uprkos ekonomskim pritiscima i promeni ponašanja potrošača. Prema najnovijem izveštaju Evropske komisije za putovanja (ETC), međunarodni dolasci su porasli za 6,3% u odnosu na 2019. i za 6,7% u odnosu na 2023. Noćenja su porasla za 5,9% u odnosu na 2019. i za 4,8% na godišnjem nivou.

Povećanje troškova putovanja s jedne strane i povećana potražnja s druge strane, naveli su potrošače da biraju destinacije sa boljom vrednošću za novac, da biraju putovanja tokom perioda van špica ili da idu na kraća putovanja. U 2024. turisti su širom Evrope potrošili 7,8% više nego prethodne godine, sa ukupnim iznosom od 705 milijardi evra, od čega tri četvrtine dolazi iz Zapadne Evrope.

Predsednik ETC-a Migel Sanc istakao je da je evropski turistički sektor pokazao izuzetnu otpornost, uprkos izazovima kao što su rast troškova putovanja i promena preferencija potrošača. Rastuća popularnost putovanja van špica doprinosi ravnomernoj raspodeli turističke potražnje tokom cele godine.

PROČITAJ:  Turistički vaučeri 2025: Nova podela turističkih vaučera od 15. do 20. aprila

Putovanja van sezone beleže rast

Važno je napomenuti da je turistički učinak bio najjači na rubovima sezone (septembar-oktobar) i tokom zime, kada su cene bile niže. Ovo pokazuje da se potrošači sve više okreću isplativijim putovanjima. Nedavno istraživanje ETC-a o klimi za putovanja u Evropi pruža dodatne dokaze, otkrivajući da putni troškovi ostaju glavna prepreka za evropske putnike (19%).

Međutim, nisu svi regioni imali jednaku korist. Neke južne i mediteranske destinacije, poput Portugala, Srbije, Grčke i Crne Gore, doživele su usporavanje u četvrtom kvartalu, nakon jakog leta. Nasuprot tome, Island je zabeležio porast dolazaka od 14% u odnosu na 2019. godinu, što ga čini najbrže rastućom zimskom turističkom destinacijom, verovatno zbog povećane sunčane aktivnosti koja privlači posetioce na polarno svetlo.

Vremenski događaji kao što su poplave, oluje i snežne padavine uticali su na putovanja širom Evrope, što je dovelo do kašnjenja i otkazivanja u velikim čvorištima kao što su Francuska, Nemačka, Španija i UK.

Turizam iz Kine i Amerike

Oporavak putovanja na duge relacije, posebno iz azijsko-pacifičkog regiona, nastavlja da zaostaje, a konačni podaci za 2024. pokazuju da ostaje 5% ispod nivoa iz 2019. godine. Naročito za kinesko tržište, broj dolazaka je manji za 39,6% u odnosu na 2019. To je zato što su evropski prevoznici, kao i američki, prinuđeni da izbegavaju ruski vazdušni prostor, što dovodi do smanjene vazdušne povezanosti.

Srbija je bila jedina destinacija koja je prijavila porast i dolazaka (+7%) i noćenja (+48%) iz Kine u poređenju sa nivoom iz 2019. godine, pošto je sprovodila relaksiraniju politiku viza.

Nasuprot tome, putovanja iz SAD su odigrala ključnu ulogu u održavanju zamaha oporavka Evrope nakon pandemije, pošto Amerikanci koriste povoljan kurs dolara i evra. S druge strane, u izveštaju se navodi da bi povećane ekonomske neizvesnosti koje proizilaze iz nove Trampove administracije mogle stvoriti nove izazove sledeće godine.

Evropski hotelski učinak

Učinak hotela u Evropi ostaje snažan. Rast prosečnih cena soba (ADR) i prihoda po slobodnoj sobi (RevPAR) je rival ili nadmašuje vodeće destinacije u regionu Bliskog istoka/Afrike. Stope popunjenosti su porasle sa 1,3% na 1,6% u odnosu na prethodni kvartal, odražavajući zamah u turizmu od septembra. Međutim, rast ADR-a je blago opao u poređenju sa prethodnim kvartalom (sa 4,6% na 4,4%), odražavajući pomak u ponašanju potrošača ka putovanjima veće vrednosti. RevPAR je porastao za 6% u poređenju sa istim periodom 2023. godine.

PROČITAJ:  Portugal osmi po cenama smeštaja u EU

Izgledi za 2025. godinu

“Kako se približavamo 2025. godini, turistička industrija će nastaviti da se suočava sa sve složenijim okruženjem, sa povećanom geopolitičkom i ekonomskom neizvesnošću. Ovo naglašava vitalnu potrebu za otpornim turističkim strategijama kako bi destinacije mogle da se pripreme radije nego da reaguju na potencijalne krize”, rekla je Dženifer Iduh, šefica istraživanja i uvida u Evropskoj komisiji za putovanja.

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Oznake
Pretplati se
Obavesti o

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Komentara
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare