Vesti

Građani EU potrošili su 705 milijardi evra na putovanja u 2024.

Lion i Helsinki proglašeni za Evropske prestonice pametnog turizma

U 2024. godini, evropski turistički sektor pokazao je izuzetnu otpornost i rast, uprkos ekonomskim pritiscima i promeni ponašanja potrošača. Prema najnovijem izveštaju Evropske komisije za putovanja (ETC), međunarodni dolasci su porasli za 6,3% u odnosu na 2019. i za 6,7% u odnosu na 2023. Noćenja su porasla za 5,9% u odnosu na 2019. i za 4,8% na godišnjem nivou.

Povećanje troškova putovanja s jedne strane i povećana potražnja s druge strane, naveli su potrošače da biraju destinacije sa boljom vrednošću za novac, da biraju putovanja tokom perioda van špica ili da idu na kraća putovanja. U 2024. turisti su širom Evrope potrošili 7,8% više nego prethodne godine, sa ukupnim iznosom od 705 milijardi evra, od čega tri četvrtine dolazi iz Zapadne Evrope.

Predsednik ETC-a Migel Sanc istakao je da je evropski turistički sektor pokazao izuzetnu otpornost, uprkos izazovima kao što su rast troškova putovanja i promena preferencija potrošača. Rastuća popularnost putovanja van špica doprinosi ravnomernoj raspodeli turističke potražnje tokom cele godine.

Putovanja van sezone beleže rast

Važno je napomenuti da je turistički učinak bio najjači na rubovima sezone (septembar-oktobar) i tokom zime, kada su cene bile niže. Ovo pokazuje da se potrošači sve više okreću isplativijim putovanjima. Nedavno istraživanje ETC-a o klimi za putovanja u Evropi pruža dodatne dokaze, otkrivajući da putni troškovi ostaju glavna prepreka za evropske putnike (19%).

Međutim, nisu svi regioni imali jednaku korist. Neke južne i mediteranske destinacije, poput Portugala, Srbije, Grčke i Crne Gore, doživele su usporavanje u četvrtom kvartalu, nakon jakog leta. Nasuprot tome, Island je zabeležio porast dolazaka od 14% u odnosu na 2019. godinu, što ga čini najbrže rastućom zimskom turističkom destinacijom, verovatno zbog povećane sunčane aktivnosti koja privlači posetioce na polarno svetlo.

Vremenski događaji kao što su poplave, oluje i snežne padavine uticali su na putovanja širom Evrope, što je dovelo do kašnjenja i otkazivanja u velikim čvorištima kao što su Francuska, Nemačka, Španija i UK.

Turizam iz Kine i Amerike

Oporavak putovanja na duge relacije, posebno iz azijsko-pacifičkog regiona, nastavlja da zaostaje, a konačni podaci za 2024. pokazuju da ostaje 5% ispod nivoa iz 2019. godine. Naročito za kinesko tržište, broj dolazaka je manji za 39,6% u odnosu na 2019. To je zato što su evropski prevoznici, kao i američki, prinuđeni da izbegavaju ruski vazdušni prostor, što dovodi do smanjene vazdušne povezanosti.

Srbija je bila jedina destinacija koja je prijavila porast i dolazaka (+7%) i noćenja (+48%) iz Kine u poređenju sa nivoom iz 2019. godine, pošto je sprovodila relaksiraniju politiku viza.

Nasuprot tome, putovanja iz SAD su odigrala ključnu ulogu u održavanju zamaha oporavka Evrope nakon pandemije, pošto Amerikanci koriste povoljan kurs dolara i evra. S druge strane, u izveštaju se navodi da bi povećane ekonomske neizvesnosti koje proizilaze iz nove Trampove administracije mogle stvoriti nove izazove sledeće godine.

Evropski hotelski učinak

Učinak hotela u Evropi ostaje snažan. Rast prosečnih cena soba (ADR) i prihoda po slobodnoj sobi (RevPAR) je rival ili nadmašuje vodeće destinacije u regionu Bliskog istoka/Afrike. Stope popunjenosti su porasle sa 1,3% na 1,6% u odnosu na prethodni kvartal, odražavajući zamah u turizmu od septembra. Međutim, rast ADR-a je blago opao u poređenju sa prethodnim kvartalom (sa 4,6% na 4,4%), odražavajući pomak u ponašanju potrošača ka putovanjima veće vrednosti. RevPAR je porastao za 6% u poređenju sa istim periodom 2023. godine.

Izgledi za 2025. godinu

„Kako se približavamo 2025. godini, turistička industrija će nastaviti da se suočava sa sve složenijim okruženjem, sa povećanom geopolitičkom i ekonomskom neizvesnošću. Ovo naglašava vitalnu potrebu za otpornim turističkim strategijama kako bi destinacije mogle da se pripreme radije nego da reaguju na potencijalne krize“, rekla je Dženifer Iduh, šefica istraživanja i uvida u Evropskoj komisiji za putovanja.

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Oznake
Pretplati se
Obavesti o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Komentara
Najstarije
Najnovije Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare