Vesti

Kako klimatske promene utiču na putno osiguranje

Šumski požar kao prirodna katastrofa

Ekstremne vremenske prilike menjaju modele putnog osiguranja. Bilo da se radi o šumskim požarima ili tropskim olujama, katastrofe povezane sa klimatskim promenama postaju sve češće i stvaraju preokret u načinu na koji osiguravajuća društva zarađuju novac – i gubitke koje mogu da apsorbuju.

Osiguravači imovine se povlače iz država u kojima rizik ne može opravdati potencijalni prinos; države spasavaju svoje sektore osiguranja i vlada postaje sve zabrinutija zbog situacije.

Međutim, jedna niša osiguranja dobija podsticaj usred haosa. Više putovanja i poremećeni planovi za putovanja doveli su do većeg interesovanja za putno osiguranje, koje pokriva otkazivanje putovanja, izgubljeni prtljag i kašnjenja, piše CNBC.

„Osnova normalne vrednosti se značajno promenila“, kaže Džef Rolander, potpredsednik za potraživanja u Faye Travel Insurance. Rolander, koji je u industriji osiguranja više od 30 godina, rekao je pre deset godina da će biti nekoliko velikih uragana po sezoni. Pre pet ili šest godina, uragani bi se dešavali u kraćim intervalima. Sada su oluje prilično česte i pitanje je ozbiljnosti nepogode, a ne da li će pogoditi.

Postoji više od samo anegdotskih dokaza. Indeks klime Actuaries, koji meri učestalost ekstremnih vremenskih uslova — temperature, padavina, suša, nivoa mora, ekstremnog vetra — pokazuje temperature zagrevanja u Severnoj Americi poslednjih decenija, a to je manje hladnih ili ledenih dana, viši nivo mora, više padavina i više suše.

PROČITAJ:  Mojstirsko-Draške planine postale specijalni rezervat prirode

Sve više putnika traži putno osiguranje

Na sve ekstremnije i nepredvidive prirodne katastrofe potrošači reaguju tako što se sve češće odlučuju za putno osiguranje. Prema Squaremouth.com, mehanizmu za citiranje i poređenje putnog osiguranja, tržište putnog osiguranja je značajno poraslo od 2020. godine, kada su putovanja stala zbog pandemije. Sada putovanja premašuju nivoe pre pandemije, pri čemu je Squaremouth zabeležio povećanje prodaje od 410% u poređenju sa 2020. – pri čemu veličina tog godišnjeg skoka nije iznenađenje s obzirom na zastoj Covid-a – ali i povećanje od 126% u odnosu na 2019. godinu.

Deo razloga za ovaj trend je povezan sa pandemijom: putnici troše više na „osvetnička“ putovanja nakon što su se nekoliko godina osećali zaključano. Tokom perioda visoke inflacije, prosečno putovanje je skuplje — 15% skuplje 2023. godine nego 2020. godine, ali su povećana kašnjenja zbog ekstremnih vremenskih prilika takođe doprinose rastu.

„Ljudi su nekada voleli da ‘uleću’ na putovanje, a sada samo pažljivo posmatraju uragane“, rekao je Zach Lazzari, vlasnik Cross Border Coverage, koji obezbeđuje auto osiguranje za putovanja u Meksiku za vozila u SAD i Kanadi.

Više prirodnih katastrofa znači velike gubitke za osiguravače, a više troškova se prenosi na osiguranike, odnosno korisnike polisa putnog osiguranja.

U 2022, prirodne katastrofe su dovele do globalnih ekonomskih gubitaka od 275 milijardi dolara, navodi Sviss Re. Od tog iznosa, 125 milijardi dolara pokriveno je osiguranjem, što je drugu godinu zaredom u kojoj su osigurani gubici od prirodnih katastrofa premašili 100 milijardi dolara. Tokom protekle tri decenije došlo je do prosečnog godišnjeg povećanja osiguranih gubitaka od 5% do 7%, prema izveštaju kompanije Swiss Re.

„Industrija osiguranja je među prvima na koje utiču klimatske promene. U celini, industrija pokušava da shvati šta da radi“, rekao je Majk Njuman, glavni operativni direktor u Parhelion Underwriting, kompaniji za finansiranje rizika koja osigurava investicije u čistu energiju, finansiranje borbe protiv klimatskih promena i tržišta ekoloških sirovina.

Prekid putovanja stvara izazove i mogućnosti za pružaoce putnog osiguranja i industriju osiguranja uopšte.

„Na mnogo načina, to je trenutak za čekanje i gledanje“, rekao je Njuman.

Klimatske promene dovode do češćih poplava
Klimatske promene dovode do češćih poplava

Kada se povećaju rizici i broj šteta, osiguravajuća društva obično reaguju tako što ukidaju ograničenja, menjaju uslove i podižu cene, a to se već dešava u nekim oblastima osiguranja. U državama u kojima regulatori pokušavaju da ograniče premije na „razumne“ nivoe za osiguranje imovine, osiguravajuće kompanije jednostavno napuštaju tržište ili ne nude stvari poput osiguranja od požara ili poplava.

Dok vlasnici kuća primećuju značajno povećanje cena u osiguranju imovine, korisnici putnog osiguranja nisu doživeli šok cena. Barem ne još. Jedan od razloga je taj što je putno osiguranje veoma kratkoročno, uglavnom samo nekoliko dana ili nedelja. Troškovi — npr. avionske karte i hotel — takođe su relativno mali, predvidljivi iznosi i namiruju se prilično brzo.

PROČITAJ:  Radan proglašen parkom prirode

Proširena pokrivenost putnog osiguranja zbog priodnih katastrofa

Poremećaji zaista podstiču nove osiguravače — koji nisu opterećeni starim troškovima — da uđu, potkopaju konkurenciju i promene industriju u celini. Uspon insurtech-a odražava deo te poslovne motivacije. Kako je industrija pod pritiskom nekoliko faktora, uključujući klimatske promene, porastao je broj tehnoloških start-up kompanija u oblasti osiguranja. Globalna ulaganja rizičnog kapitala u insurtech dostigla su nivo od 16,3 milijarde dolara u 2021. godini, dvostruko više nego 2020, pre nego što su 2022. godine pala na 9,3 milijarde dolara, navodi PitchBook. Slično tome, globalna ulaganja rizičnog kapitala u sektor osiguranja (ne posebno osiguravajuća društva vođena tehnologijom) skočila su na 9,2 milijarde dolara na globalnom nivou u 2021. godini, sa 4,8 milijardi dolara u 2020. godini, a zatim su opala na 5,8 milijardi dolara u 2022. U malom podskupu putnog osiguranja, globalne investicije rizičnog kapitala iznosile su 59,6 miliona dolara u 2022. godini, 65,7 miliona dolara u 2021. i 22,1 miliona dolara u 2020. godini.

U međuvremenu, sadašnje osiguravajuće kompanije prilagođavaju se pitanjima vezanim za putovanja, iako nisu nužno povezane samo sa vremenskim prilikama, tako što menjaju svoju ponudu. Allianz je u decembru prošle godine napravio nekoliko značajnih promena u svojim proizvodima putnog osiguranja. Među promenama su: viši nivoi beneficija za otkazivanje putovanja i pokriće prekida putovanja kao odgovor na povećane troškove putovanja. Osiguravač je takođe povećao granice beneficija za hitne medicinske slučajeve i dodao 12 novih pokrivenih događaja za otkazivanje i prekid putovanja. Novi pokriveni razlozi uključuju poziv na dežurnost, produženje školske godine, hitnu veterinarsku pomoć, odbijanje ulaskau avion zbog medicinskog razloga, nemogućnost vakcinacije, usvajanje, novo zaposlenje, odbijanje vize, krađu ili mehanički kvar, pokrivenu bolest ili povredu poslovnog partnera, bolest, povreda ili smrt negovatelja i krađa putnih isprava. Ovi novi pokriveni razlozi su dodatak listi od 20 i više pokrivenih razloga za otkazivanje i/ili prekid putovanja koji su uključeni u većinu maloprodajnih planova Allianz putnog osiguranja.

Oluje su sve češće zbog klimatskih promena
Oluje su sve češće zbog klimatskih promena

Tu su i novi učesnici koji stvaraju veoma specifične niše. Nik Kavano, naučnik o vremenskim podacima koji je ranije radio kao kvantitativni analitičar u hedž fondu, pokrenuo je Sensible Weather, koji nudi osiguranje za pokrivanje bilo kakvog lošeg vremena koje utiče na putovanje. Cavanagh, entuzijasta za boravak u prirodi, uočio je rastuće tržište rekreacije na otvorenom na koje sve više utiču vremenski događaji. Za razliku od putnog osiguranja, koje pokriva otkazivanje putovanja, Sensible Weather može pokriti događaje poput kiše, ekstremne vrućine ili drugih incidenata koji mogu pokvariti izlet na otvorenom, poput planinarenja ili skijanja.

Startup se oslanja na vremenske podatke, tehnologiju i analitiku kako bi pomogao preduzećima da ublaže uticaj nekontrolisanih prirodnih događaja. Ako na kampovanju padne kiša, kamperima koji nemaju sreće mogu biti nadoknađeni troškovi rezervacije za kamp. Naknade će se razlikovati u dinamičkom modelu određivanja cena koji nudi različite nivoe pokrivenosti (npr. naknade za kampovanje plus cena hotela) i variraće u zavisnosti od doba godine, geografije i drugih faktora rizika. Kompanija takođe sarađuje sa drugim poslovima na otvorenom kao što su vodeni parkovi, iznajmljivanje čamaca ili odmarališta kako bi ponudili povraćaj novca razočaranim kupcima.

„Ljudi sada počinju da razmišljaju o ovim stvarima na globalnom nivou i postoje rešenja koja možemo da uradimo za različite probleme zbog kojih se ljudi već dugo osećaju bespomoćno“, rekao je Kavano.

PROČITAJ:  Rtanj neće biti zlatiborizovan

Izvor: CNBC

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Pretplati se
Obavesti o
guest

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

0 Komentara
Najstarije
Najnovije Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare