Britanska Direkcija civilnog vazduhoplovstva objavila je izveštaj o sistemu dodele putničkih mesta, na osnovu kog je zaključeno da je većini ljudi plaćanje dodatnih troškova za izbor sedišta u avionu kako bi sedeli zajedno jedna od najvećih briga kad je u pitanju avionski prevoz, što i ne čudi s obzirom da na ovu uslugu (koju bi svakako dobili) godišnje daju na desetine miliona dolara.
Na osnovu velikog broja onih koji su se Direkciji obratili za pomoć i savet, sa sigurnošću se može reći da su putnici zbunjeni, budući da politika dodele sedišta u avionu zavisi od avioprevoznika do avioprevoznika, pa su kod nekih aviokompanija veće šanse da budete odvojeni od onih sa kojima ste kupili avionske karte, nego u drugim.
Kako bi bilo prikupljeno više podataka na ovu temu, Direkcija civilnog vazduhoplovstva rešila je da uključi i same putnike u analizu, koja je sprovedena u vidu ankete. Prema odgovorima ispitanika uočeno je da su mnogi putnici sa invaliditetom posebno plaćali da njihovo sedište i mesto onoga ko putuje sa njima budu jedno do drugog, iako bi ih avioprevoznik svakako stavio da sede jedno pored drugog, čak i da nisu platili.
Takođe, kada su u pitanju porodice sa decom, roditelji često naglašavaju zabrinutost oko toga da li će u avionu biti odvojeni od svoje dece, posebno kada su mlađa od 12 godina, iako se u uputstvima samih aviokompanija roditeljima i savetuje da treba da sede pored svoje maloletne dece.
Sudeći prema podacima prikupljenim od njih, putnici često ne uviđaju koja je verovatnoća da oni i njihovi kompanjoni budu razdvojeni na letu, što ih navodi da plate opcionu taksu čak i kada su šanse za odvojenost male.
Izveštaj Direkcije otkrio je i to da su putnici najčešće plaćali od 3 do 30 funti po mestu, za jedan let, kao i da mesto može koštati do 100 funti. To znači da u zbiru plaćaju od 160 do 390 miliona funti godišnje za izbor mesta, ali dok jedan deo njih plaća kako bi mogli da budu sigurni da će sedeti zajedno sa svojim saputnikom, ostali troše između 74 i 175 miliona funti potpuno bespotrebno, jer bi im automatski bila dodeljena susedna sedišta.
Direktor poslovne politike britanske Direkcije za civilno vazduhoplovstvo Tim Džonson kaže da je praksa naplaćivanja mesta očito postala deo strategije određivanja cena avioprevoznika.
– To može da se odrazi posebno na određene grupe, posebno one sa posebnim potrebama ili ljude koji putuju sa decom. Zabrinuti smo za transparentnost i pristupačnost informacija o cenama i taksama koja presudno utiče na odluku potrošača da li će za nešto dati novac ili ne – ističe Džonson najavljujući novi radni okvir za procenu određivanja cena aviokompanija, koji je podržala i britanska vlada.
Ministarka britanske avijacije Liz Sag navela je da putnici s pravom očekuju da im usluge budu naplaćene na fer način, kao i da je mesto na kom će sedesti stvar koja ih očigledno brine.
– Ovaj izveštaj pokazuje da Direkcija za civilno vazduhoplovstvo beleži napredak u svojoj saradnji sa aviokompanijama, čime se osigurava maksimalno transparentno određivanje cena, koje će biti sprovedeno narednog meseca – kaže britanska ministarka koja je napomenula da će nadležna regulatorna tela nastaviti da istražuju i nadgledaju (ne)pravilnosti u ovoj oblasti.