Jedna od prednosti društvenih mreža, za pojedine ljude, leži u mogućnost da se onima koji ih ne poznaju – ili bar ne dobro – predstave onakvim kakvi bi želeli da budu, a ne kakvi jesu, i verovatno ne postoji osoba u čijem news feedu se takvi ne pojavljuju. Među sferama u kojima je najlakše fingirati nešto što se nije, ili se jedva dogodilo, pri vrhu liste nalaze se putovanja na kojima ćete posle ovog teksta manje zavideti svojim prijateljima svetskim putnicima.
Evo i zašto.
Sudeći po rezultatima istraživanja Allianz Global Assistance, više od trećine (36 odsto) Milenijalaca (18-34) na Instagramu ili Fejsbuku šeruje fotografije sa letovanja koje izgledaju uzudljivije od onoga što zaista doživljavaju na svom putovanju, i to želeći da obmanu svoje pratioce. Kada je reč o malo starijim generacijama, ovom svojevrsnom prevarom svesno se bavi 15 odsto pripadnika X generacije (35-54) i pet odsto Bejbi Bumera (55+).
Njihovi motivi za ove akcije variraju, pa tako 65 odsto njih želi da učini druge ljubomornim, dok 51 odsto odlaske na odmor koristi i kao priliku da se takmiče sa onima koji isto rade. Od svih učesnika ispitivanja, krivi za prevaru na socijalnim medijima ili ne, muškarci su malo skloniji postovanju foto materijala koje ima za cilj izazivanje zavisti kod prijatelja i poznanika od žena i to u odnosu procenata 28 naspram 16, dok takmičarski duh u ovome podstiče 22 odsto muškaraca i samo 8 odsto žena.
Milenijalci su odavno poznati po svojoj vezanosti za svoje mobilne telefone, tablete i laptopove bilo da spavaju, rade ili putuju, ali je novina koju je ovaj izveštaj doneo to kako i zašto oni dokumentuju svoju i podstiču tuđu znatiželju na svim aktuelnim servisima za socijalizaciju. Oni su skloniji od ostalih generacija da na društvenim medijima ostave tragove svojih avantura, ali iz različitih razloga: 63 odsto postuje slike i statuse sa odmora ponovo ga sagledavajući kroz ružičaste naočari, 58 odsto korisnika sa drugima deli samo fotografije na kojima najbolje izgledaju, dok 52 odsto za objavu bira samo one na kojima ovekovečeni predeli sjajno izgledaju. Učiniti druge ljubomornim je prioritet 37 odsto njih, dok 27 odsto želi da dokaže da na tuđim putovanjima nije bilo ništa bolje nego na njihovim.
Kada se radi o generacijama X i Bejbi Bum, ni one nisu imune na iskušenja društvenih mreža pa ih koriste da sačuvaju uspomenu na putovanja (46 odsto u generaciji X i 23 odsto u generaciji Bejbi bum), pokažu fotografije na kojima najbolje izgledaju (45 odsto / 20 odsto), pohvale se predelima koje su posetili (44 odsto / 15 odsto), izazovu ljubomoru (20 odsto / 9 odsto) ili se nadmeću sa drugima (14 odsto / 3 odsto).
Paradoksalno, oni koji društvene mreže koriste ne bi li druge obmanuli, postove svojih “prijatelja”, brendova i medija uzimaju zdravo za gotovo. Od onih koji su svesno na instagramu radili na tome da njihova putešestvija deluju bolje i interesantnije od onoga što se dogodilo u realnosti, čak 87 odsto veruje onome što objavljuju ljudi koje poznaju. Postovima nepoznatih ljudi, poznatih ličnosti i “influensera” poverenje poklanja 60 odsto njih, a 69 odsto ne sumnja u ono što im plasiraju razni brendovi i mediji.
Imajući u vidu ulogu koju društvene mreže imaju u životima Milenijalaca, ne iznenađuje to što 51 odsto njih oseća da postovi koje na njima gledaju utiču na njihov izbor destinacija koje će posetiti, pa tako tri od deset Amerikanaca svih starosnih grupa priznaje da se to dešava u delimičnoj i priličnoj meri.
Na njih 63 odsto, u tom smislu, najviše utiču fotografije i snimci koje šeruju njihova porodica i prijatelji, dok 11 odsto potpada pod uticaj medija. Isto tako, 9 odsto upravlja se prema onome što objavljuju korisnici koje ne poznaju lično, a 8 odsto onome što plasiraju poznati brendovi.
Prema rečima polovine ispitanih Amerikanaca, tačnije 49 odsto njih, Fejsbuk je platforma koja ih najviše inspiriše da putuju, nakon čega slede Instagram sa najjačim uticajem na 35 odsto ispitanika, Pinterest (19%), Tviter (13%) i Snepčet (13%). Žene više naginju ka Pinterestu (25 odsto žena u odnosu na 12 odsto muškaraca) a muškarci ka Tviteru (20 odsto muškaraca, naspram 7 odsto žena).
„Društvene mreže menjaju naš način života, rada, zabave, pa i putovanja. Budući da Milenijalci slede trendove, biće zanimljivo videti da li će obmane koje smo ispitivali postati sve češće, pa čak i potpuno prihvaćen način ilustrovanja naših putovanja u kontaktu sa prijateljima, porodicom ili pratiocima“ – kaže Den Durazo, direktor komunikacija u AGA USA, napominjući da, bilo da planirate da učinite da vaš odmor deluje bolje nego jeste bio, ili ne, ne zaboravite da uplatite putno osiguranje i sprečite da vam neočekivani događaji pokvare put, pa sledbenici na društvenim medijima nikada neće morati da saznaju da vaše letovanje nije bilo tako savršeno kako je delovalo na Instagramu.