Da će ponovo poskupeti putarina u Srbiji najavio je v.d. direktora „Putevi Srbije“ u ponedeljak, rekavši da će poskupljenje biti za 5-6 odsto i da će predložiti Vladi Srbije da usvoji korekciju cena.
Iako je putarina već poskupela za 12 odsto u junu prošle godine, a korekcija cena (poskupljenje) je prethodno izvršena u i januaru 2017. godine i to za 10 odsto, izgleda da je izgradnja puteva došla na naplatu svima.
Zoran Drobnjak, v.d. direktora „Putevi Srbije“ istakao je da poskupljenje neće biti veliko, odnosno tih 5-6 odsto izgleda da nije skupo gledajući iz ugla nekoga ko se vozi službenim automobilom javnog preduzeća i kome isto to preduzeće plaća putarinu. Svima ostalima, da se pretpostaviti, svaki novi namet u vremenu pandemije, očekivanog pada BDP-a i pada opšte privredne aktivnosti nije mali.
Kao opravdanje za poskupljenje v.d. direktora istakao je da će tako „Putevi Srbije“ imati više novca za održavanje i obnovu putne mreže i saobraćajnica koje su u nadležnosti lokalnih samouprava, odnosno koje nisu u njihovoj nadležnosti.
Naplata putarine na Ibarskoj magistrali
Kako bi naterala vozače kamiona da koriste „auto-put Miloš Veliki“ država planira da počne s naplatom putarine kamionima na Ibarskoj magistrali. Ideja je i da se putarina naplaćuje na drugim saobraćajnicama nižeg reda kao što je put između Beograda i Niša.
Država je očigledno besna na one kamiondžije koji ne žele da koriste i plaćaju „auto-put Miloš Veliki“ te je ovo preduzeće u Planu javnih nabavki, koji je usvojen 30. oktobra, predvidelo da se raspiše tender u vrednosti od 250 miliona dinara za za nabavku opreme i uvođenje sistema naplate putarine na putevima nižeg reda, kao i 20 miliona dinara za Studiju opravdanosti izvođenja sistema naplate putarine na novim – budućim deonicama auto-puta i na putevima nižeg reda. Istim Planom predviđeno je i 110 miliona dinara za nabavku kancelarijskog materijala, priznanica i štampanih obrazaca.
Koliko će iznositi poskupljenje putarine u novcu?
Poskupljenje putarine od 5 odsto znači da će vozači od Beograda o Preševa za deonicu plaćati 1.550 dinara, umesto dosadašnih 1.460 dinara. Isto tako, od Beograda do Dimitrovgrada vozači će plaćati malo više od 1.350 dinara umesto 1.290 dinara.
Ukoliko putujete ka Hrvatskoj putničkim automobilom, deonica od Beograda do Šida koštaće vas 440 dinara, dok će vožnja auto-putem „Miloš Veliki“ od Beograda do Čačka (odnosno Obrenovac-Preljina) iznositi 440 dinara umesto dosadašnjih 420 dinara.
Smanjen broj vozila na auto-putevima
Skoro da se prepolovio broj vozila na auto-putevima zbog okolnosti izazvanih pandemijom virusa korone. Tako je najveći broj vozila na auto-putevima u Srbiji bio 26. jula 2019. godine, kada je kroz naplatne rampe prošlo 255.825 vozila u jednom danu.
Međutim, 26. jula 2020. godine putarinu je platilo samo 151.794 vozila. Manje se putuje i manje se kreće, a sa najavljenim poskupljenjima moguće da će se još manje putovati.
Doduše, ako se manje putuje i manje koriste auto-putevi, manje se i habaju. Kako bilo, čeka se odluka Vlade Srbije, kao i resornog ministarstva.
U bogatoj Švajcarskoj putarina za celu godinu za sve autoputeve iznosi 40 Sfr, ili oko 4000 din. U siromašnoj Srbiji skoro isto toliko novca treba izbrojati za jedan put do Preševa i natrag. Preterali su masno, naprednjački. Ako tako nastave, neće ni morati da održavaju autoput. Ostaće ganc nov jer će ga svi obilaziti.
Zasto u 21. veku ne uvedu neki efikasniji nacin naplate putarine? Naplatne rampe, ljudi, kancelarijksi materijal.. pa normalno neko to trba sa finanira.. u Bugarskoj platis 50 eur i vozis se cele godine, ovde 5 puta odes do Nisa i potrosis vise para. Cene nisu realne, placaju se troskovi administracije i zaposlenih u Srbija Putu a ne koriscenje puteva.