Po belom svetu

Transfagarašan: najbolji put na svetu

Transfagarasan, autor: Cristian Bortes / Wikimedia, Flickr

Transfagarašan (Transfăgărășan) neki navode kao najbolji put na svetu. Drugi, pak, kažu da je najlepši put na svetu. Ovaj put preko Fagaraških planina u Rumuniji je u svakom slučaju san za svakog pravog vozača, avanturistu ili biciklistu – ako se njime prođe u pravo vreme.

PROČITAJ:  Drakula tura: Nije ništa strašno, ali je mnogo lepo

Rumunija obiluje kulturnim, ali i prirodnim lepotama. Međutim, na ovim prostorima ova država je sinonim za Temišvar i Drakula turu. Ekipa Daljine.rs se zaputila nekim svojim putem, tačnije da gleda utvrđene crkve po selima, ali na proputovanju nakon Sibnja (Sibiu), dok smo jezdili ka Brašovu, skrenuli smo sa planirane ture da vidimo Tranfagarašan – put preko Fagaraških planina, koji je svojevrsna atrakcija i koji povezuje Transilvaniju i Vlašku.

Dok vozite ravnicom iz pravca Srbije sa vaše desne strane se polako uzdižu Karpati i Fagaraške planine koje su najviše planine južnih Karpata. Najviši vrh je Moldoveanu sa 2544 metara nadmorske visine. Foto: Uroš Nedeljković
Dok vozite ravnicom iz pravca Srbije sa vaše desne strane se polako uzdižu Karpati i Fagaraške planine koje su i najviše planine južnih Karpata. Najviši vrh je Moldoveanu sa 2544 metara nadmorske visine. Foto: Uroš Nedeljković

Međutim, da krenemo od početka, tačnije otkud ovaj put ovde i šta je prethodilo izgradnji Transfagaraša, a kasnije ćemo o tome zašto bi trebalo da ga posetite, odnosno da se njime provozate.

PROČITAJ:  Trajekt za Ikariju: Cena, red vožnje i kupovina karata

Kako i zašto je nastao Transfagarašan

Godina je 1968. a Sovjetski Savez je ušao Čehoslovačku i zvecka oružjem prema ostalim socijalističkim državama, koje još uvek nisu u njihovom bloku. U strahu od sovjetske invazije, a radi odbrane zemlje i bržeg kretanja vojnih trupa, rumunski socijalistički diktator Nikolae Čaušesku odlučuje da izgradi put preko, do tada, nepristupačnog terena. Preko karpatskih planina, tačnije Fagaraških planina.

Iako je Rumunija imala nekoliko strateških puteva preko planina koji su građeni pre i u prvim godinama komunizma, najveća njihova mana je bila u tome što su bili u dolinama reka ili klancima koje je bilo lako blokirati i kontrolisati od strane neprijateljskih trupa.

Transfagarašan u izgradnji
Transfagarašan u izgradnji 1974, autor: MAPN

Izgradnja Transfagaraša počela je 1970. godine i trajala je 4 godine. Sve je to koštalo mnogo, ali finansijski aspekt nije u prvom planu. Naime, put je gradila rumunska vojska i 40 vojnika je izgubilo život. Brojka jeste velika, ali s obzirom na to da je za izgradnju utrošeno 6 miliona kilograma dinamita, pitamo se kako Rumunija još uvek postoji.

PROČITAJ:  Transnistrija: Sve što treba da znate o zemlji koja zvanično ne postoji

Na vrhu, dobro ne baš na vrhu

Najviša tačka ovog puta nalazi se na visini od 2.034 metra i predstavlja pravi izazov preći ga kolima, a kamoli nekim drugim prevoznim sredstvom. Međutim, Transfagarašan pohode mnogi biciklisti i drugi putnici.

Malo ravnice pre nego što se krene Transfagarašanom u brde i planine, foto: Uroš Nedeljković
Malo ravnice pre nego što se krene Transfagarašanom u brde i planine, foto: Uroš Nedeljković

Ipak, zaputili smo se njime 2. maja u nadi da ćemo se popeti do njegove najviše tačke na kome se nalazi jezero Balea. Vozač je uživao u nebrojanim krivinama, što se putnicima u kolima nije svidelo, ali taman kada je vožnja dobila svoju čar, a putnici mučninu – došli smo do blokade puta.

Naime, put je blokiran tj. njime je nemoguće proći dalje, jer je mahom zavejan i otvoren je u periodu od juna do oktobra. Na mestu gde postavljen betonski blok koji ne dozvoljava prolazak stoji žičara kojom je put moguć do vrha.

U maju Transfagarašan je često zavejan i otud je zatvoren za prolaz, foto: Uroš Nedeljković
U maju Transfagarašan je često zavejan i otud je zatvoren za prolaz, foto: Uroš Nedeljković

Na žalost vozača, ali na sreću putnika, bili smo prinuđeni da do jezera stignemo žičarom, odnosno gondolom. Cena vožnje je bila oko 10 evra u lejskojprotivvrednosti (novinarima je vožnja besplatna).

Međutim, nije bilo mesta daljem kajanju. Pogled iz žičare je prelep, a iz nje se videlo i da je put zavejan. Naši prijatelji, koji su s južne strane pokušali da pređu istu turu u isto vreme i to terenskim vozilom, nekoliko puta su se zaglavili u snegu i odustali su od daljih pokušaja.

Ne baš jeftina žičara, foto: Uroš Nedeljković
Ne baš jeftina žičara, foto: Uroš Nedeljković
Pogled iz žičare, foto: Uroš Nedeljković
Pogled iz žičare, foto: Uroš Nedeljković
Iz gondole se vidi Transfagarašan, a to je ono u daljini prekriveno snegom. Foto: Uroš Nedeljković
Iz gondole se vidi Transfagarašan, a to je ono u daljini prekriveno snegom. Foto: Uroš Nedeljković

Govoreći o južnoj strani Fagaraških planina i Transfagaraša koji prolazi kroz ove predele, treba znati da se baš tu nalazi pravi dvorac Grofa Drakule, odnosno Vlada Cepeša. Radi se o utvrđenju Poneari, ili zamku Arges, ali – gle čuda – „drakula tura“ ne vodi kroz ove predele.

Iz razloga što smo do vrha došli žičarom, iako to nije najviši vrh Fagaraških planina, nije nam preostalo ništa drugo nego da se trljamo snegom i sunčamo u isto vreme po lepom majskom vremenu.

PROČITAJ:  Kako je postao Grof Drakula: Vlad Cepeš nije pio krv i bio je žrtva medijske propagande

Transfagarašan mami turiste

Od Beograda do mesta Cartišoara ima oko 480 kilometara, te ako vas put natera u ove krajeve, ne propustite da se bilo kojim prevoznim sredstvom provozate Transfagarašanom. Ekipa emisije „Top Gear“ ga je svojevremeno proglasila „Najboljim putem na svetu“.

Inače, dok se ekipa Daljine.rs vozila Transfagarašom nije uočila veću gužvu, međutim budite upozoreni da je ovaj put postao svojevrsna turistička atrakcija i da su gužve postale uobičajene kada je lepo vreme. U svakom slučaju, pažljivo planirajte da se provozate ovim putem, jer vam gužva ili pogrešno doba u godini mogu pokvariti planove.

Ostaci ledenog hotela na vrhu, foto: Uroš Nedeljković
Ostaci ledenog hotela na vrhu, foto: Uroš Nedeljković

Ovaj put, dužine 90 kilometara, svojstven je i po tome što ima najviše tunela od bilo kog drugog puta u Rumuniji, ukupno pet i najviše vijadukta od svih tamošnjih puteva. Zbog konfiguracije terena, serpentina i drugih krivina, prosečna brzina na njemu je 40 kilometara na sat.

Uživajte u pogledu.

Pogled sa vrha, foto: Uroš Nedeljković
Pogled sa vrha na Karpate u maju, foto: Uroš Nedeljković
Jezero Balea
Jezero Balea nalazi se na visini od 2.034 metara nadmorske visine i glečerskog je tipa, foto: Ana Zecheru / Wikimedia

Naslovna fotografija: Cristian Bortes / Wikimedia, Flickr

PROČITAJ:  Trajekt za Mikonos: Cena, red vožnje i kupovina karata

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Pretplati se
Obavesti o
guest

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

1 Komentar
Najstarije
Najnovije Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Нада

Треба искористити овај пут пре него што почне сезона јер уме бити гужва. Трансфагарашан је прелепо искуство које може да поквари много возача у исто време