Novi podaci Evropske turističke organizacije pokazuju da postoje razlozi za umereni optimizam kada je u pitanju statistika evropskog turizma, budući da on beleži porast, i to najviše na Balkanu, ali da na evropskoj turističkoj ponudi mora još da se radi.
Očekuje se da broj internacionalnih poseta Evropi ove godine poraste za 3,6 odsto. To zapravo predstavlja pad u odnosu na 2018. jer je tad bilo 6,1 odsto više poseta u odnosu na godinu pre toga, ali se takođe uklapa u prosečni rast turističkih poseta u minuloj deceniji.
Skoro sve destinacije koje raspolažu podacima za prva dva kvartala ove godine prijavile su značajan rast turističkih poseta početkom godine. Ipak, realne podatke imaćemo tek u jeku sezone koji su najrelevantniji indikator celogodišnje situacije.
Uprkos brojnim nepogodnim okolnostima poput američko-kineskog trgovinskog rata, Bregzita i sveukupne ekonomske tenzije u eurozoni, posete Evropi koje su ostvarili turisti iz SAD i Kine porasle su za 11, odnosno 4 odsto od početka ove godine.
U toj relativno dobroj situaciji u kojoj se nalazi evropski turizam, izdvajaju se dve tačke: istočni Mediteran i Balkan. Zahvaljujući naporima da produže turističke sezone, obogate turističku ponudu i razviju marketinške kampanje u različitim oblastima, Crna Gora i Turska zabeležile su dvostruki rast od početka godine; poseta Crnoj Gori porasla je 50 odsto, Turskoj 12 odsto, a za njima slede Slovenija i Grčka sa dodatnih 8 odsto, i Srbija sa 4 odsto.
Skok broja turista koji u ove delove Evrope dolaze iz Kine u izveštaju Evropske turističke organizacije opisan je kao zapanjujuć, budući da je Crnu Goru od početka 2019. godine posetilo 150 odsto više Kineza nego ranije, dok ih je u Kipru bilo 62 odsto više, u Srbiji 55 odsto više, a u Hrvatskoj 44 odsto više.
Turska i Grčka snažan turistički rast duguju delimično Rusiji, koja je za njih sada već tradicionalno bogato izvorište turista, toliko da se u izveštaju navodi da u Tursku trenutno odlazi abnormalan broj Rusa (između ostalog zbog razlike u jačini kursa rublje i lire). Inače, zbog porasta globalne cene nafte, Rusi više putuju van svoje zemlje, dok je njihov nacionalni turizam doživeo pad jer sada manje putuju na domaće destinacije, a jedan od razloga za to bi mogla biti jačina evra u odnosu na rublju.
Ipak, bez obzira na zabeležen napredak u turizmu kada je u pitanju Evropa, ima tu još posla, kaže izvršni direktor Evropske turističke organizacije.
– Jasno je da će održavanje turističkog rasta ove godine biti izazovnije nego što je to bio slučaj u 2018. godini. Evropa mora da ujednači svoje tržište, identifikuje njegove potcenjene segmente i proširi svoje shvatanje panevropskog razvoja svojih proizvoda, navodi Eduardo Santander.