Domaći turizam će se oporaviti brže od međunarodnih putovanja, što je prilika da se, kako razvijene, tako i zemlje u razvoju oporave od socijalnih i ekonomskih uticaja pandemije virusa korone, navodi Svetska turistička organizacija (UNWTO).
Kako se ograničenja putovanja počinju ublažavati na globalnom nivou, države širom sveta nude podsticaje, uglavnom u vidu subvencija i poreskih olakšica, kako bi podstakli ljude na istraživanje sopstvene zemlje. Da će se domaći turizam brže oporaviti od međunarodnog bile su pretpostavke i s početka pandemije i ograničenja putovanja.
Tako je, prepoznavši važnost domaćeg turizma, specijalizovana agencija Ujedinjenih nacija (UNWTO) objavila je Treće po redu informativne beleške za turizam pod nazivom „Razumevanje domaćeg turizma i iskorišćavanje njegovih mogućnosti“.
Podaci ove organizacije pokazuju kako je u 2018. godini bilo ostvareno oko 9 milijardi domaćih turističkih putovanja širom sveta što je šest puta više od međunarodnih dolazaka turista odnosno 1,4 milijardi u 2018. godini. Publikacija prepoznaje načine na koje destinacije širom sveeta preduzimaju proaktivne korake za rast domaćeg turizma, od nuđenja bonus odmora za radnike do pružanja bonova i drugih podsticaja ljudima koji putuju u sopstvene zemlje.
Domaći turizam za rast ekonomskog oporavka
Prema rečima Glavnog sekretara UNWTO-a, Zuraba Pololikašvilija, UNWTO očekuje brži oporavak domaćeg turizma od međunarodnih putovanja, a s obzirom na veličinu domaćeg turizma, ovo će pomoći mnogim destinacijama da se oporave od ekonomskih uticaja pandemije Covid-19, dok će istovremeno zaštititi radna mesta, sredstva za život i omogućiti povratak socijalnih mogućnosti koje nudi ponuda turizma.
Izveštaj ukazuje da na većini destinacija domaći turizam ostvaruje veće prihode od međunarodnog. U zemljama OECD-a (Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj) domaći turizam čini 75 odsto ukupne turističke potrošnje, dok je u Evropskoj uniji potrošnja domaćeg turizma 1,8 puta veća od potrošnje stranog.
Gledano na globalnom nivou, najveća domaća turistička tržišta u smislu potrošnje su Sjedinjene Američke Države s gotovo 1 bilion američkih dolara, Nemačka s 249 milijardi američkih dolara, Japan 201 milijardi američkih dolara, Ujedinjeno Kraljevstvo sa 154 milijarde američkih dolara i Meksiko sa 139 milijardi američkih dolara.
Inicijative za jačanje domaćeg turizma
U izveštaju se navodi i da s obzirom na vrednost domaćeg turizma i postojeće trendove, sve veći broj zemalja preduzima korake za rast svojih tržišta. Tako ova nova beleška prikazuje studije slučaja inicijativa osmišljenih za podsticaj domaće potražnje, a uključuje inicijative userene na marketing i promociju, kao i finansijske podsticaje.
Neki primeri zemalja koje preduzimaju ciljane korake za povećanje broja domaćih turista uključuju:
- U Italiji inicijativa Bonus Vacanze nudi porodicama s prihodima do 40.000 evra godišnje, subvenciju do 500 evra koju će potrošiti u smeštaju za domaći turizam.
- Malezija je za troškove povezane s domaćim turizmom dodelila bonove za popust na putovanja u iznosu od 113 miliona američkih dolara, kao i poreske olakšice u iznosu do 227 američkih dolara.
- Kostarika je sve praznike 2020. godine i 2021. godine preselila na ponedeljak kako bi Kostarikanci uživali u dugim vikendima i kako bi na putovanjima u svojoj zemlji produžili boravak.
- Francuska je pokrenula kampanju #CetÉtéJeVisiteLaFrance („Ovog leta posetite Francusku“) ističući raznolikost destinacija u celoj zemlji.
- Argentina je najavila stvaranje naučne ustanove za domaći turizam kako bi se dobili bolji profil argentinskih turista.
- Tajland će subvencionirati 5 miliona noćenja hotelskog smeštaja po 40 odsto uobičajenih cena soba do pet noćenja.
Problem sa preopterećenim domaćim turističkim destinacijama
S obzirom na upućenost turista na domaće destinacije i pad međunarodnih turističkih putovanja, stvara se drugi problem – prekomernog turizma. Previše domaćih posetilaca na turističkim destinacijama unutar sopstvene zemlje, koje pre toga nisu bile u vrhuncu popularnosti, dovodi do zagušenja i gužve.
Tako je došlo je do naglog pada potražnje za međunarodnim putovanjima ovog leta zbog straha od otkaza, prenosa bolesti i karantinskih mera po povratku, a prema podacima kompanije GlobalData, očekuje se da će međunarodni odlasci iz evropskih zemalja G7 opasti za 40 odsto u 2020. godini, što je znatno oštriji pad od domaćih putovanja gde se očekuje pad od 25 odsto, o čemu su Daljine.rs već pisale.