Ministar Ljajić izjavio je da je država Srbija spremila uredbu kojom će biti rešeno pitanje uplaćenih turističkih aranžmana i to tako što će građani Srbije moći da umesto novca dobiјu vrednosne vaučere koje će moći da iskoriste do 31. decembra 2021. godine.
Ukoliko građani vrednosne vaučere ne utroše do ovog datuma tek onda će turistička agencija biti dužna da im novac vrati, dakle od 1. jaunara 2022. godine.
Ministar je izjavio da je do kraja godine uplaćeno je 480.000 aranžmana i da je uredba je napravljena i poslata na mišljenje ministarstvima i institucijama, pa se čeka njihov odgovor. Isto rešenje, kaže, važiće i za đačke ekskurzije.
Zakon je jači od uredbe
Međutim, postavlja se pitanje valjanosti ovog rešenja, s obzirom na to da uredba ne može da derogira zakon, u ovom slučaju Zakon o zaštiti potrošača, te u skladu sa njim građani svakako imaju pravo na povraćaj novca umesto vrednosnoh vaučera.
Predloženo rešenje može turističke agencije dovesti u još veći problem ukoliko po ovakvom rešenju građani pokrenu tužbe pred nadležnim sudovima. Ovakav način rešavanja problema mora biti u skladu sa zakonom koje je država sama donela, te ukoliko ih derogira ili ne primenjuje može doći do mnogo problema, kakvih je već bilo u sličnim situacijama.
Podsećamo da su svuda u svetu turističke agencije i turizam uopšte u velikom problemu zbog pandemije korona virusa. Međutim, druge države u skladu sa sopstvenim zakonima omogućuju građanima povraćaj novca za uplaćene aranžmane, a ukoliko se građani odluče da prihvate vaučer, njegova vrednost je veća od osnovne uplate. Tako se povećana vrednost vaučera iskazuje kao 120-150 odsto vrednosti vaučera čime se stimulišu putnici da ne koriste svoje pravo na povraćaj novca već da dobiju dodatnu korist u budućnosti.
Ukoliko ste razmišljali da vaučer iskoristite 2020. godine za aranžman za doček nove 2022. godine, ovo je sjajna mogućnost. U svakom slučaju, da li će biti pune plaže ili sudovi, ostaje da se vidi u narednim danima.
Pismenim putem sam obavestio agenciju 24 marta da otkazuje aranžman za Egipat 27 jula mesecu. U ugovoru piše da ako aranžman otkažem 90 dana pre zakazanog polaska agencija će vratiti ceo iznos umanjen za nešto malo manipulativni troškova. Šta sa onima koji su u medjuvremenu ostali bez posla? Verovatno im nije do letovanja…