Vesti

Granice EU se ponovo otvaraju, polako, stidljivo i uz preporuke

Vize za EU

Granice Evropske unije se ponovo otvaraju, ali polako i stidljivo. Sloboda putovanja jedan je od glavnih principa evropskog ujedinjenja koji je najviše pretrpeo zbog pandemije korona virusa. Postepeno otvaranje granica neki hvale, a drugi kritikuju i smatraju da još nije vreme za protok ljudi.

Sigurno je da do polovine juna, a možda i kasnije granice država Evropske unije neće biti otvorene po istim principima kao pre pandemije kada su u martu uvedene restrikcije. Pojedine granice ostale su otvorene, recimo između Nemačke i Holandije. Međutim to nije bilo slobodno putovanje jer turisti nigde nisu mogli da nađu smeštaj, a po povratku bi morali da idu u karantin.

Ovakve mere su praktično dovele na kolena neke industrije, pogotovo turizam. Danas mnoge države koje žive od turizma vrše pritisak na Evropsku komisiju da ublaži ili čak ukine mere putovanja u druge države.

Nemačka vlada želi da se od sredine juna ponovo uspostavi potpuno slobodan putnički saobraćaj. Litvanija, Letonija i Estonija prošle nedelje dogovorile su se da ukunu zabrane putovanja i dvonedeljni karantin za njihove građane od petka. Ljudi koji se vraćaju iz drugih zemalja i dalje moraju u samoizolaciju. Baltički balon mogao bi da se proširi i doda Poljsku i Finsku. Poljska tako ne planira svoje granice da otvara pre 12. juna, a još uvek se ne očekuje popuštanje mera za one koji dolaze iz Španije i Italije, zbog velikog broja infekcija u tim zemljama. Zbog toga je Španija čak pooštrila pravila, a španska vlada uvela je dvonedeljni karantin za sve ljude koji od 15. maja ulaze u tu zemlju.

Francuska i Britanija dogovorile su se da dozvole putinicima iz Francuske putovanje bez posledičnog karantina, a Grčka radi na ideji da dozvoli dolazak turista sa testiranjem pre putovanja, a parlament Beneluksa, radi na predlozima perspektive o otvaranju granica između Belgije, Holandije i Luksemburga.

  Airbus otpušta 15.000 radnika

„Deluje kao vremenska mašina u mračnu i daleku prošlost. Moramo da se vratimo u budućnost, u normalnost. I moramo da to uradimo što pre nam zdravstvena situacija dozvoli“, rekla je Ilva Johanson pred Evropskim parlamentom prošle nedelje. Čak je i Srbija uvela protokole za ulazak domaćih i stranih državljana u našu zemlju.

Komisija će predstaviti pristup putovanjima u dve faze. Prva faza je da bi zemlje sa sličnim epidemiološkim situacijama bi trebalo da ukinu ograničenja između sebe, obezbeđujući dalje poštovanje fizičkog distanciranja, a tek u drugoj fazi došlo bi do potpunog otvaranja granica i slobode putovanja.

Tako je Evropska komisija predstavila mere za siguran i bezbedan način putovanja i to za putovanja avionom, vozom, automobilom, autobusom i minibusevima.

Opšte smernice Evropske komisije za putovanja

Sve smernice i preporuke koje je Evropska komisija donela se svode na slično: držanje distance, nošenje maski i dezinfekcija. Ovo su opšte preporuke.

  • putnici treba da se ohrabruju da kupuju karte, rezervišu mesta i prijave se preko interneta,
  • putnici treba da nose zaštitne maske, posebno tamo gde se ne mogu sve vreme u potpunosti poštovati mere fizičke distance. Maske ne moraju biti medicinske, dakle za ukras,
  • fizičku distancu treba osigurati na sigurnosnim pregledima i punktovima na kojima se predaje i uzima prtljag,
  • treba uspostaviti posebne trake kako bi se odvojili putnici u lukama, aerodromima, na železničkim stanicama, autobuskim stanicama, trajektnim pristaništima i stajalištima javnog gradskog prevoza,
  • treba ukloniti klupe, stolove i sve ono što ohrabruje okupljanja ili ih postaviti na način koji garantuje održavanje fizičke distance,
  • u autobusima, vozovima ili trajektima može biti dopušteno manje putnika, a putnici koji ne žive u istom domaćinstvu treba da budu odvojeni,
  • osoblje treba imati odgovarajuću zaštitnu opremu kao što su maske i rukavice,
  • sredstva za dezinfekciju moraju da budu dostupna, a vozila treba redovno čistiti i dezinfikovati,
  • hrana, piće i drugi proizvodi možda se više neće prodavati u prevoznim sredstvima,
  • prodavnice koje su oslobođene plaćanja državnih nameta i druge trgovine treba da kontrolišu kretanje putnika pomoću podnih oznaka i ograniče broj kupaca, kao i da pojačaju čišćenje i da postave zaštitne pregrade na blagajni kako bi se fizički odvojili kupci od prodavaca,
  • mobilne aplikacije sa merama praćenja i upozoravanja zbog dolaska u kontakt sa zaraženim mogu se koristiti isključivo dobrovoljno, a trebalo bi da funkcionišu i prekogranično.
  Turska se otvara za letove, među zemljama je i Srbija

Putovanje avionom

U sledećim nedeljama treba da se donesu protokoli koji će uključivati sledeće mere:

  • treba pojačati ventilaciju vazduha, vazdušnim filtriranjem poput onog u bolnicama i vertikalnim protokom vazduha,
  • kretanje u avionu treba ograničiti i smanjiti interakciju sa posadom,
  • upravljanje protokom putnika:
    • raniji dolazak putnika na aerodrom,
    • korišćenje elektronskog prijavljivanja ili njegovo obavljanje na automatima,
    • smanjenje kontakta prilikom predaje prtljaga, sigurnosnog pregleda i provere dokumenata, kao i tokom ukrcavanja, iskrcavanja i preuzimanja prtljaga.
  • ranije naručivanje usluga i obroka treba obaviti, kada je moguće, u vreme rezervacije.

Putovanje auto-putevima

  • na terminalima, odmorištima uz auto-put, parkiralištima, benzinskim pumpama treba održavati visok nivo higijene,
  • na granicama treba upravljati protokom putnika,
  • gde se ne mogu osigurati zadovoljavajući nivoi javnog zdravlja treba razmotriti zatvaranje granica.

Autobusi i minibusevi

  • zadnja vrata treba da se koriste za ulazak putnika, a vozila da se provetravaju otvaranjem prozora a ne uključivanjem klimatizacije,
  • sedenje treba organizovati tako da porodice sede zajedno kada je to moguće, dok ljudi koji ne putuju zajedno treba da sede odvojeno,
  • u minibusevima putnici neće smeti da sednu pored vozača ukoliko nije moguća fizička odvojenost,
  • putnici će se sami brinuti o svom prtljagu, ukoliko je to moguće.

Železnica

  • učestalost i kapacitet vozova treba pojačati, a ako je potrebno smanjiti protok putnika,
  • železnički prevoznici treba da uvedu obaveznu rezervaciju mesta unapred u međugradskim i regionalnim vozovima,
  • na kratkim relacijama putnici treba da ostave prazna sedišta između sebe, osim onih koji su iz istih domaćinstava,
  • železnički prevoznici treba da broje putnike, posebno u prigradskim vozovima,
  • treba upravljati protokom putnika na stanicama ako ne mogu da se osiguraju odgovarajući nivoi javnog zdravlja,
  • treba ohrabrivati putovanja u terminima kada nije najveća gužva uvođenjem finansijskih podsticaja i olakšica poput prilagođavanja cena ili fleksibilnim radnim vremenom kako bi se izbegle velike grupe putnika,
  • vrata treba da se otvaraju na svakoj stanici automatski ili će ih vozač otvarati ručno.
  Španski gradovi uvode rezervaciju mesta na plaži putem mobilne aplikacije

Kada ćemo slobodno putovati

Ovo je pitanje od milion i više evra, pogotovo ako se uzmu gubici koje sektor turizma trpi. Mnogi ljudi zavise od prelaska granica, ne zbog turističkih putovanja, već jer u jednoj državi žive, a u drugoj rade i svaki dan odlaze na posao. Isto tako, mnogo sezonskih radnika sa Balkana radi u Evropskoj uniji, tako da je ovo pitanje i od nečije egzistencionalne važnosti. Mnogi navode da je ovo leto izgubljeno za putovanja, a nadamo se da drugog talasa pandemije korona virusa neće biti.

Daljine.rs na društvenim mrežama

Ukoliko vam se sviđa naš sadržaj pratite Daljine.rs na društvenim mrežama
Booking.com

Komentarišite

Komentarišite

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.