Saveti za putovanja

Internet prevare na putovanjima i kako ih izbeći

Tužni turista, prevara

Internet prevare vezane za putovanja nisu retkost, a to pokazuje i novi izveštaj „Safer Summer Holidays“ kompanije McAfee u kome je anketirano 7.000 ljudi u sedam zemalja u cilju otkrivanja koliko je bezbedno planirati i rezervisati putovanja na na interetu i koliko su ljudi oprezni su kada komuniciraju digitalnim alatima dok putuju u inostranstvo.

O prevarama na putovanjima, doduše u opipljivom svetu, pisali smo ranije. Međutim, prevare na putovajima ili bolje – u vezi putovanja ali u onlajn sferi, pogotovo prilikom rezervacije smeštaja, sve su češće.

Istraživanje je pokazalo da je 30% odraslih postalo žrtva ili poznaje nekoga ko je postao žrtva onlajn prevare dok je pokušavao da uštedi novac prilikom rezervisanja putovanja. Navedeno je da je 34% onih kojima je ukraden novac i tako je izgubilo preko 1.000 dolara pre nego što je putovanje čak i počelo, dok je 66% ispitanika izgubilo manje 1.000 dolara.

PROČITAJ:  Prevare na putovanjima: Kada turista ispadne naivčina

U istraživanju se navodi da će 62% ispitanih turista putovati u svojoj zemlji ove godine, a 42% će putovati u inostranstvo.

Zbog inflacije i povećanih troškova života jačaju i zabrinutosti onih koji žele da prođu povoljnije na putovanjima, te je veća verovatnoća da će zbog želje za dobrom ponudom za putovanje turista biti prevaren. Od 94% turista koji ove godine rezervišu putovanja putem interneta, mnogo će njih upasti u zamku ponude koja je „suviše dobra da bi bila istinita“. U trenutnim ekonomskim uslovima, veća je verovatnoća da će odrasli turisti tražiti povoljnu ponudu na internetu (56%), brzo krenuti da rezervišu (45%), isprobati novi sajt za rezervacije (35%), pa čak i novu destinaciju (36%), sve kako bi uštedeli novac.

Prevare na putovanju mogu imati različite oblike, a istraživanje je pokazalo da je 14% svih ispitanika odraslih prevareno da izvrši plaćanja preko lažnih platformi, a 18% kaže da im je ukraden identitet prilikom onlajn rezervacija. Od ovog dela ispitanika, 7% je unelo podatke o pasošu, a 11% je dalo druge lične informacije na lažnoj web stranici.

PROČITAJ:  Zašto ne treba objavljivati fotografiju avionske karte na društvenim mrežama

Neslaganje između osećaja i ponašanja turista

Istraživanje je takođe otkrilo neslaganje između osećaja i ponašanja ljudi, kao i najbolje prakse za bezbednost na internetu tokom putovanja.

Ukupno je 61% turista više zabrinuto zbog digitalnih pretnji nego fizičkih, kao što je džeparenje, a 85% odraslih ima neku ili veliku zabrinutost zbog kompromitovanja njihovog identiteta tokom putovanja. Uprkos tome, 48% je priznalo da manje brine o bezbednosti kada je na odmoru.

Značajan broj ljudi se bavio aktivnostima koje bi ih mogle izložiti povećanom riziku od kriminala tokom putovanja. Tako, mnogi turisti se povezuju na otvorenim Wi-Fi mrežama iako izgledaju pomalo sumnjivo (22%), koriste besplatne punjače na aerodromu ili železničkoj stanici putem USB porta (26%) ili ostavljaju Netfliks nalog prijavljen nakon izlaska iz svog smeštaja (17%),

Tužni putnik turista

Nije da ljudi nisu ni svesni opasnosti. Dok 44% ljudi misli da su njihovi lični podaci manje bezbedni kada se povežu na internet dok su na odmoru, manje od polovine (43%) koristi bilo koju uslugu da nadgleda bezbednost svog onlajn identiteta, a 50% ne koristi VPN dok su na odmoru. Od onih koji to rade, 20% to radi samo zato što žele da strimuju geo-specifičan sadržaj.

Poznavanje rizika ne sprečava putnike da se rizično ponašaju. Dok su društvene mreže daleko najčešća onlajn aktivnost za koju ljudi koriste svoje telefone dok su na odmoru (60%), uobičajeni su i razgovori sa prijateljima i porodicom (55%), onlajn bankarstvo (35%) i slanje novca putem aplikacija kao što su PayPal ili Venmo (22%).

Naravno, nisu samo odrasli ti koji koriste internet dok putuju. Tako je 62% ispitanika reklo da i njihova deca provode vreme onlajn dok su na putu sa njima. Opušten stav se odnosi i na decu, a 39% roditelja kaže da su ili manje oprezni kada je u pitanju praćenje upotrebe interneta njihove dece na odmoru ili to rade samo kada su kod kuće.

„Ljudi su često opušteniji i bezbrižniji kada su na odmoru, ali nikada nije bilo važnije da budu oprezni kada putuju“, kaže Cagla Ruacan, McAfee-jev šef strategije proizvoda i dodaje: „Od trenutka kada otvorite svoj laptop da biste rezervisali odmor, do trenutka kada se prijavite na bežični internet na aerodromu jer čekate povratni let do kuće, budnost i preduzimanje mera predostrožnosti pomažu da zaštitite sebe i svoje najmilije od internet prevara prilikom putovanja. Preduzimanje ranih i proaktivnih koraka za upravljanje svojom bezbednošću, privatnošću i onlajn identitetom znači da ćete moći bezbednije i sigurnije da uživate u svom zasluženom odmoru.“

Kako da se zaštitite od internet prevara turista

Kompanija je u svom izvešaju navela i neke smernice za turiste kako bi izbegli internet prevare, to su:

Razmislite pre nego što kliknete. Sajber kriminalci koriste phishing mejlove i poruke ili lažne sajtove kako bi namamili ljude da kliknu na linkove koji bi mogli da dovedu do malvera ili virusa. Ako primite mejl u kome se od vas traži da kliknete na link, čak i ako ponuda putovanja zvuči sjajno, najbolje je da izbegnete interakciju sa porukom u potpunosti. Uvek idite direktno na izvor i rezervišite kod renomiranih kompanija.

Mobilni, slikanje
Prevaren turista može samo da se slika

Budite oprezni kada se povezujete na javni Wi-Fi dok ste na odmoru i uverite se da je Wi-Fi siguran i povezan sa pouzdanim izvorom. Koristite virtuelnu privatnu mrežu (VPN) da očuvate svoju vezu bezbednom i da zaštitite svoje lične podatke i aktivnosti dok pristupate banci, kupujete i pretražujete internet.

Proverite pre nego što rezervišete. Kada potvrđujete rezervaciju privatnog smeštaja, proverite ime vlasnika nekretnine u javnim evidencijama. Ne plaćajte iznajmljivanje smeštaja bankovnim transferom, pripejd SIM karticama ili poklon karticama. Ove vrste transakcija se često ne mogu poništiti ako je ponuda za iznajmljivanje smeštaja lažna.

Ako ste prevareni na ovaj način, da li prilikom rezervacije smeštaja ili negde drugde preko interneta, napišite nam to u komentarima.

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Pretplati se
Obavesti o
guest

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

0 Komentara
Najstarije
Najnovije Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare