Kako je više od 7.000 putnika u Srbiji ove godine ostalo bez svojih plaćenih turističkih aranžmana i avionskih karata, ne možemo da se ne zapitamo da li će se scenario ponoviti i za zimsku sezonu.
Prema podacima Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije – YUTA to je najveći broj oštećenih putnika, računajući ukupno sve sezone, u poslednjih 15 godina, a od ukupno šest agencija koje nisu ispunile svoje obaveze prema putnicima, dve su bile članice ovog udruženja i svi njihovi putnici su obeštećeni.
„Od maja pa sve do kraja septembra, koliko traje letnja turistička sezona preko agencija otputuje, u proseku oko milion i sto hiljada putnika. U zimskoj turističkoj sezoni, bez aranžmana za Novu godinu, bude oko sto hiljada putnika i upravo u tim brojevima „leži“ razlog zašto agencije uvek bankrotiraju leti“, objašnjava Aleksandar Seničić, direktor YUTA. Osim u letnjoj sezoni, ostalih meseci u toku godine agencije nemaju veliki promet, nemaju toliko obaveza za plaćanje, a i kada zakupljuju aranžmane za, na primer zimovanja, nikada ne ulaze u toliki rizik kao kad planiraju letnju sezonu.
„Veliki broj turističkih radnika je upravo sada u popularnim letovalištima i ugovaraju leto 2019. godine. I svi su optimisti, pa se puno njih prosto „preigra“ u rezervaciji smeštaja, zakupi mnogo više nego što iduće godine može da proda“, priča Seničić.
Agencije sada uplaćuju između 5 i 10 odsto od ukupne sume kompletno zakupljenog smeštaja, ali prva ozbiljna plaćanja slede tek u maju i tada su u obavezi da plate 20 odsto. Svaki naredni mesec plaćaju isto toliko i tada zapravo i nastaju najveći problemi, jer koliko će letovanja stvarno i prodati zavisi od mnogo različitih faktora, među kojima su vremenske prilike na početku sezone, a i politička situacija…
„Neka računica je da puna sezona traje od 45 do 50 dana i da se tada aražmani prodaju po najskupljoj ceni. Pre i posle toga veliki broj se proda sa raznim popustima. Međutim, ako se u punoj sezoni poremeti cena i iz nekog razloga agencije budu prinuđene da tada znatno snize cene, to pravi dugoročni problem i potencijalno može dovesti do bankrota agencije“, kaže Aleksandar Seničić.
Pregovori Ministarstva turizma i strukovnih udruženja turističkih agencija, o zakonskim izmenama koje bi zaštitile putnike od prevara i bankrota turističkih agencija, trebalo bi da počnu za oko mesec dana, i kako se najavljuje, da se završe vrlo brzo, kako bi sve prošlo skupštinsku raspravu i na snagu stupilo od januara iduće godine. Ministarstvo najavljuje rangiranje agencija prema broju putnika, pa će biti uvedeno nekoliko kategorija licenci: A, B i C. Da bi naredne godine obnovile licencu, agencije će biti dužne da polože keš depozit od 15.000 do 50.000 evra.
Dok u YUTI smatraju da to neće doneti bolju zaštitu turista, već da bi trebalo raditi na tome da se napravi model po kome bi uz turistički aranžman putnici kupovali i polisu osiguranja, koja bi bila zaštita od svih eventualnih prevara i nepredviđenih okolnosti. Druga opcija moglo bi da bude i da vlasnici agencija ličnom imovinom garantuju za svoj rad, to bi takođe pomoglo u sprečavanju prevara i smanjilo broj oštećenih putnika.
Turističke agencije koje su bankrotirale u 2018.
Od početka juna do danas šest agencija u Srbiji zatvorilo je vrata svojih poslovnica. To su:
- Fly fly Travel;
- Jazz Travel;
- S.A.B Travel;
- B2R agencija;
- Sun&Sea agencija Subotica i
- Global Travel Pančevo.
Izvor: Kamatica