Privredna komora Srbije je najavila početak sprovođenja mera za pomoć turističkom sektoru. Naše turističke agencije će početi postepeno da vode putnike u druge zemlje, od kojih bi prva putovanja trebalo da budu u Grčku. Oni koji pak ne idu u inostranstvo imaće priliku da letnji odmor provedu u svojoj zemlji uz razne sadržaje, kao što je etno hrana i netaknuta priroda (bar tamo gde još nisu počeli da stavljaju reke u cevi).
Turističke agencije spremne za Grčku
Usvajanje Uredbe o zamenskim putovanjima pomoći će da opstane turistički sektor, ali i da se zaštite prava korisnika, smatra Ljubiša Nešovanović, predsednik Grupacije turističkih agencija PKS i vlasnik turističke agencije “Robinzon”.
“Kao savesni turistički poslenici otvaraćemo jednu po jednu destinaciju, shodno situaciji kad je u pitanju pandemija, a prva na redu je Grčka”, navodi Nešovanović. Dodaje da će agencije u julu biti spremne da organizuju sopstveni prevoz, a potom se očekuje regulativa za avio i autobuski prevoz, s obzirom na predviđene dodatne troškove zbog polovične popunjenosti kapaciteta u uslovima propisanih mera zaštite.
Turizam u Srbiji
Prema proceni YUTA, turističke agencije imaće gubitak između pet i sedam miliona evra dobiti od početka godine do kraja maja. Za veliki broj turista, destinacija za odmor ove godine biće domaće banje, jezera, etno domaćinstva i planine. Zato će Udruženje za turizam PKS pružiti podršku i vlasnicima kategorisanih apartmana da obezbede kontinuiranu ponudu tokom cele godine, kaže Tijana Maljković, sekretar Udruženja za turizam PKS. Takođe, radi se na povezivanju privrednih subjekata iz različitih privrednih grana da bi se stvorila dodatna vrednost, povećala proizvodnja i unapredio kvalitet turističkih proizvoda Srbije. Povezivanjem lokalnih proizvođača etno hrane sa vinarima, proizvođačima suvenira, galerijama, muzejima u Srbiji, etno turistički proizvod dobija novi kvalitet.
Aktivno se radi i na podršci manifestacionom turizmu, s obzirom na otkazane događaje u ovoj godini. Okvirno, ukupan broj manifestacija i događaja koji se organizuje u državi godišnje je oko 17.000, od čega je oko oko 2.000 sportskih manifestacija i oko 15.000 kongresa i korporativnih događaja. Treba imati u vidu da čitava „event“ industrija stalno zapošljava oko 10.000 ljudi i petostruko više honorarnih angažmana.
Kada su u pitanju hoteli, od 380 kategorizovanih hotela u Srbiji, od 17. marta 340 ne radi, dok je 40 svoje kapacitete preorijentisalo za smeštaj medicinskog osoblja, kao podršku u borbi protiv Covid pandemije.
Potencijal koji je urušila korona
Prema podacima Udruženja za turizam PKS, u sektoru turizma posluje 33.793 kompanija i preduzetnika. Izvoz turističkih usluga Srbije već deceniju beleži stalni rast. U 2019. godini vrednost izvoza tih usluga dostigla je oko 1,4 milijarde evra, što čini 20,9 odsto ukupnog izvoza usluga Srbije. Srbiju je u 2019. godini posetilo rekordnih 3,7 miliona turista. U aprilu 2020. godine ukupno je u oblasti turizma i ugostiteljstva poslovalo blizu 8.000 privrednih društava i oko 26.000 preduzetnika.
U januaru 2020. godine, u odnosu na januar 2019. godine, broj dolazaka turista bio je veći za 24,2 odsto, u februaru za 18,9 procenata, dok je u martu ove godine u odnosu na isti mesec prošle, zbog pandemije virusa, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, broj dolazaka turista prepolovljen.
Izvor: Biznis i finansije