Jedan od najstarijih francuskih gradova Klermon Feran, čuven po nizu ugašenih vulkana koji ga okružuju, zauvek je promenio svet putovanja kada su 1889. godine braća Andre i Eduar Mišelin u njemu osnovali preduzeće za proizvodnju guma – Michelin.
Najpoznatiji dvojac inovatora iz Klermon Ferana ne samo da je izmenio moderan transport već je izgradio brend koji je u međuvremenu postao priznanje za najveća kulinarska dostignuća na svetu – Mišelinove zvezdice kojima se nagrađuju samo najbolji restorani. Zašto em kako?
Turisti koji posete Francusku, ali i mnoga druga mesta na svetu, mnogo duguju braći Michelin (Mišlen, iako se kod nas odomaćilo „Mišelin“). Odrasli u gradu u regiji Overnja, braća su preuzela posao svog dede koji se bavio izradom guma, ali su onda od njega napravili mnogo više od toga. Njihove inovacije, od zamenjive gume za bicikl preko automobilske gume, do prve gume koja je mogla da izdrži brzine iznad 100 kilometara na sat olakšale su lični transport i učinile ga mnogo ekonomičnijim nego što je ikada bio.
Kada su početkom 20. veka izbacili Michelin vodiče i mape, njihov brend je krenuo putem na kom će u jednom momentu postati ne samo sinonim za gume, već i za putovanja i gastronomiju. Jedan od najpametnijih poslovnih manevara poznate braće bilo je označavanje mesta do kojih vredi otići ukoliko želite da dobro jedete. Njihovi vodiči su tako imali mrežu restorana sa izuzetnom kuhinjom koja je uticala na vozače da voze još dalje od planiranog odredišta, za šta su im bile potrebne Mišelinove gume koje su se sa pređenim kilometrima sve više trošile, što je automatski značilo i više posla za porodični biznis. Kada su 1926. uveli i Mišelinove zvezdice, izdržive automobilske gume i potraga za vrhunskom govedinom na burgundski način su postali neraskidivo povezani.
„Mišelinovi su predvideli pravac u kom će se turizam razvijati. Njihova inventivnost sastoji se u inkorporiranju automobilskog transporta, detaljnih informacija o rutama i njihove rang liste hotela i restorana, koje su objedinili u svojim vodičima“, rekao je profesor Patrik Jang, stručnjak za francusku istoriju 19. i 20. veka, sa Univerziteta Masačusets.
Mišelinovi su na početku svoje vodiče besplatno delili motoristima, a nakon deset godina usledile su i mape puta. One su motivisale vozače da istaže svoju zemlju, svraćajući u preporučene restorane i prenoćišta, što im je omogućavalo da produže svoja putovanja, ali i skrate vek trajanja svojih guma.
Do 1926. Michelin je proizvodio turističke vodiče sa akcentom na kvalitetnu hranu, a zahvaljujući svojoj pouzdanosti (koja je postignuta zahvaljujući tome što su recenzije restorana prikupljane od anonimnih gostiju, što je metoda koja se i dan danas koristi) ubrzo su doživeli vrtoglavu popularnost.
Sistemom zvezdica Mišelin danas pokriva 34 destinacije u Evropi, Aziji i Americi, pa je njihovo prikupljanje cilj svakog ambicioznog šefa kuhinje. Legat francuske braće stanovnike Klermon Ferana čini vrlo ponosnim, imajući u vidu da njihove zvezdice imaju moć da izgrade, ali i uruše kulinarske karijere, dok kompanija godišnje proizvodi 187 miliona automobilskih guma.
Svojim izumima braća Mišelin su dospela u krug francuskih vizionara među kojima su bili inženjer Gustav Ajfel, modna dizajnerka Koko Šanel i pionir avijacije Luj Blerio, zaslužan za prvi uspešan let od Velike Britanije do kontinentalne Evrope, odnosno preko kanala Lamanš, pa ne čudi što imaju i svoj muzej.
Interaktivnu galeriju i muzej posvećene Mišelinovom brendu, od njegovog otvaranja 2009. godine posetilo je 600.000 ljudi, a svrha Mišelinove avanture, kako je njihov hram nazvan jeste da podeli sa što više ljudi njihovu istoriju, kulturu i vrednosti. Kada su počeli da rade, u Francuskoj je postojalo manje od 3.000 automobila, a sada ih ima više od 32 miliona, pa iz ove ere u muzeju postoji spektar automobila koji oduzima dah.
„Ljudi nekad ismevaju naš grad nazivajući ga Gradom guma, ali on je mnogo više od toga: u pitanju je jedinstven istorijat i priča o uspehu koja izaziva reakcije kakve se danas retko sreću“, zaključuje Gislejn Bori, turistički bloger iz Klermon Ferana.
Michelinov vodič je tokom godina postao odličan način za turističke promocije gastro destinacija. Gradovi i države plaćaju da im dođe Michelin i napravi vodič, a o pouzdanosti Mišelinovih zvezda raspredaju se brojne kontroverze.