Karate za trajekt u Grčkoj će poskupeti od 1. maja za 12 do 15 procenata, navodi se u saopštenju grčkog Udruženja kompanija za prevoz putnika (SEEN).
Sadržaj
Govoreći za grčke medije, predsednik SEEN-a Dionisis Teodoratos objasnio je da su poskupljenja povezana sa novim propisima Evropske unije o brodskom gorivu. On je dodao da udruženje istražuje alternativna rešenja kako bi se umanjio uticaj na putnike.
Od 1. maja 2025. godine, Sredozemno more će zvanično postati područje kontrole emisije sumpora (SECA). Ova oznaka zahteva da brodovi koriste gorivo sa sadržajem sumpora ne većim od 0,1 odsto — što je znatno niže od tradicionalnog goriva. Međutim, ova goriva sa niskim sadržajem sumpora su 35 do 40 odsto skuplja od konvencionalnih.
“Znatan deo ovih troškova će se odraziti na cene karata”, objasnio je Teodoratos i dodao da troškovi goriva predstavljaju 45 do 50 odsto operativnih troškova trajekta. Prema njegovim rečima od 2009. godine operativni troškovi su naglo porasli zbog rastućih cena goriva, povećanja plata i većih troškova za rezervne delove, popravke i održavanje plovila.
Ovi novi propisi će posebno uticati na trajektne rute koje opslužuju Kiklade kao što su Mikonos i Santorini, Krit i arhipelag Dodekaneze kao što je ostrvo Rodos i severnoegejska ostrva kao što su Samos i Ikarija, ali i Sporade kao što su Skijatos i Skopelos.
Propisi o životnoj sredini povećavaju karte za trajekt
Pored uredbe o sumporu, Teodoratos je istakao drugo pravilo EU koje cilja na emisije ugljen-dioksida. On je objasnio da se na svaku tonu goriva koju sagori trajekt emituje se približno tri tone ugljen-dioksida (CO₂). Trajekti koji saobraćaju na Krit i rute u Jadranu kao što je trajekt za Krf ,već podležu oporezivanju emisija ugljenika, dok su rute do destinacija sa manje od 200.000 stanovnika privremeno izuzete.
„Za Krit, gde se primenjuju obe uredbe, očekuje se da će cene karata porasti za 12 do 15 odsto“, rekao je Teodoratos.
Podsećamo, u prošlogodišnjem izveštaju o turizmu luka Igumenica zabeležila je rast trajektnog saobraćaja od 21 odsto prošle godine, a luka Krf zabeležila je rast broja putnika na krstarenju od 27 odsto.
Predlozi za upravljanje operativnim troškovima
Predsednik SEEN-a je izneo nekoliko mera koje bi mogle pomoći u smanjenju operativnih troškova prevoza trajektom i ograničiti povećanje cena karata za trajekt:
– Subvencije za gorivo: kompanije za priobalne brodove bi trebalo da budu u mogućnosti da kupuju nova goriva sa niskim sadržajem sumpora po istoj ceni kao i konvencionalna.
– Program ekvivalentnog poboljšanog prevoza: Nadoknadite deo troškova karata za trajekt stanovnicima ostrva.
– Subvencije doprinosa za socijalno osiguranje: Usvojiti model sličan Italiji, gde se doprinosi za socijalno osiguranje subvencionišu.
Ulaganje od milijardu evra u modernizaciju flote
Teodoratos je napomenuo da su grčki trajektni operateri uložili više od milijardu evra u nova plovila tokom protekle decenije. On je istakao da je povećanje cene karata za trajekt u velikoj meri vođeno politikama EU i pozvao na vladine subvencije i podršku EU kako bi se osigurala održivost sektora.
“Imamo jednu od najboljih flota u Evropi”, rekao je on i dodao da je zelena transformacija je skupa, ali je neophodna i da se mora pronaći rešenje kako vi se izbeglo preopterećenje i putnika i trajektnih kompanija.
Predsednik SEEN-a je zaključio da je budućnost brodskog goriva i dalje neizvesna, dok se alternative kao što su metanol i biogoriva još uvek razmatraju.
Karte za trajekt u Grčkoj moguće je kupiti onlajn
Karte za trajekt će poskupeti od 1. maja, ali kupovina karata za grčka ostrva mogu da se kupe onlajn i ako se kupe po staroj ceni može se izbeći poskupljenje.
Daljine.rs ranije su pisale da su prema studiji koja je procenila više od 110.000 cena karata za trajekt, Grčka je jedanaesta najskuplja zemlja u Evropi u kojoj se putuje trajektom, a cene domaćih karata u proseku se prodaju za 59,48 evra po osobi na 100 km.
Izvor: gtp.gr, Daljine.rs