Saudijska Arabija dopustiće lokalnom stanovništvu da kratkoročno iznajmljuje nekretnine turistima. Dva su cilja: da se održi korak sa potražnjom i da se Saudijska Arabija kao turistička destinacija učini dostupnijom.
Novom odlukom Ministarstva turizma ove pustinjske države građani će moći da iznajmljuju svoje domove turistima. Misli se, pre svega, na kratkoročno iznajmljivanje putem platformi kao što su AirBnB i Booking.
Saudijska Arabija je postavila za cilj da privuče 100 miliona turista godišnje do 2030. godine. Da li će u tome uspeti, ne može se sa sigurnošću predvideti, ali ovakve mere mogu pomoći restućem turizmu u ovoj državi.
Ideja iza odluke je da se Saudijska Arabija kao turistička destinacija učini dostupnijom međunarodnim posetiocima.
„Postoji napredak ka modernom svetu i to će samo koristiti turizmu i ugostiteljstvu“, rekao je Vinajak Mahtani, suosnivač i izvršni direktor bnbme, kompanije za najam smeštaja i odmor u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, prenosi Skift.
Kako je Saudijska Arabija povećala svoje turističke promotivne aktivnosti i povećala budžet za turizam skoro dvanaest puta, potražnja je podignuta na neslućeni nivo. Štaviše, Saudijska Arabija planira da uloži trilion dolara u sektor turizma u narednih 10 godina. Daljine.rs ranije su pisale da 9,5% BDP-a Saudijske Arabije dolazi od prihoda od turizma.
Kao rezultat pomenutih aktivnosti zemlja ima više hotelskih soba u planu nego Ujedinjeni Arapski Emirati. Prema podacima kompanije STR, u Saudijskoj Arabiji je od decembra 2022. godine u izgradnji 40.742 hotelskih soba, u poređenju sa 27.456 soba u UAE.
Podrška rastućoj potražnji smeštaja u Saudijskoj Arabiji
Prema podacima Svetske turističke organizacije Ujedinjenih nacija, Saudijska Arabija je registrovala najviši broj međunarodnih dolazaka u region tokom prvih devet meseci 2022. godine, odnosno privukla je više od 18 miliona posetilaca u prva tri kvartala 2022. godine. Iza nje u regionu su Ujedinjeni Arapski Emirati sa 14,8 miliona turista. Radi upoređivanja, Tursku je u 2022. godini posetilo 54,1 milion turista.
Prema rečima Turaba Salema, partnera u agenciji Knight Frank za Bliski Istok i Severnu Afriku, brza i paralelna izgradnja hotelskih kapaciteta nije dovoljna da primi sve veći broj turista, stoga omogućavanje iznajmljivanja smeštaja nalik Airbnb-u može pomoći da se odgovori potražnji.
„Tokom špica sezone tipičan hotelski smeštaj nije dovoljan da se nosi sa rastućom potražnjom, pa takvi objekti mogu odigrati svoju ulogu u premošćivanju jaza“, rekao je Salem i dodao da ovakva mera može pomoći preduzećima kao što su restorani, kafići, lokalni prevoz i prodavnice suvenira da rastu i cvetaju oko ovih smeštaja.
Međutim, Roko Bova iz agencije My Humble House kaže da je odluka možda malo prenagljena i navodi da nije siguran koliko će ljudi zapravo otvoriti svoja vrata strancima, pogotovo ako se uzme u obzir da je Saudijska Arabija počela da izdaje turističke vize tek 2019. godine.
On je istakao da bi ovakav način iznajmljivanja smeštaja mogao biti odlična opcija za vlasnike drugog ili trećeg doma, gde se ne bi narušili nečija privatnost i običaji.
Šta pokreće potražnju smeštaja u Saudijskoj Arabiji?
Kako se turizam u zemlji razvija iz tradicionalno vođenih modela verskih, domaćih i poslovnih, Mahtani iz bnbme-a kaže da se očekuje i rast tržišta smeštaja.
Saudijska Arabija je u januaru ugostila dva italijanska fudbalska tima — Inter Milan i AC Milan — u Rijadu, dok je novi saudijski tim portugalske fudbalske zvezde Kristijana Ronalda, Al Nasr, igrao protiv Pari Sen Žermena argentinske fudbalske zvezde Lionela Mesija.
Saudijska Arabija je takođe domaćin mečeva za titulu u boksu u teškoj kategoriji i potvrdila da će biti domaćin fudbalskog Kupa Azije 2027. godine. Isto tako, Saudijska Arabija razmišlja o zajedničkoj kandidaturi za Svetsko prvenstvo u fudbalu 2030. godine, zajedno sa Egiptom i Grčkom. Van sportskih događaja, tu je i godišnji prolećni festival u Rijadu koji počinje u martu.
O ovim događajima se priča naširoko što omogućuje da oni koji se bave kratkoročnim iznajmljivanjem smeštaja pokažu kako se sada otvaraju ranije zatvoreni načini razmišljanja, rekao je Mahtani, dodajući da će to biti veoma interesantno tržište u narednih nekoliko godina. Istakao je da, sudeći prema tržištu u poslednjih šest meseci, vidi se potražnja za alternativnim smeštajem.
Daleko od hotela koji liče kao jaje jajetu
Salem navodi da bi, u skladu sa naporima ministarstva turizma da razvije turizam širom zemlje, ovakvom smeštaju trebalo dozvoliti da procveta širom kraljevstva. Dalje kaže da će AirBnB pre ili kasnije biti snažan deo saudijskog ugostiteljskog i turističkog eko sistema i potom dodaje da smeštaj poput Airbnb-a ne samo omogućitia putnicima iskustvo daleko od hotela koji su u suštini svi isti, već će takođe privući turiste sa različitim budžetima.
Boviu je takođe drago da vidi kako zemlja diverzifikuje tržišne segmente, a ne samo da se koncentriše na ultra-luksuzne. Međutim, iako je skeptičan, nije iznenađen što Saudijska Arabija popušta „stara pravila“ kako bi se otvorila prema svetu. Nazvavši Saudijsku Arabiju, „Ujedinjene Arapske Emirate na steroidima“, rekao je da su takvi koraci od suštinskog značaja za ciljeve kraljevstva Vizije 2030.
„Bio sam svedok početaka turizma u Dubaiju pre nekih 20 godina kada sam radio u hotelu Jumeirah Beach i vidim da će ovaj nalet turizma biti sve veći“. Bova je istakao da postoje godine znanja i iskustva o tome šta je uspelo, a šta ne, plus današnja tehnologija i resursi koji u to vreme nisu bili dostupni.
Uspostavljanje minimalnih standarda smeštaja
Za zemlju koja je nova na tržištu alternativnog smeštaja, Salem je rekao da je važno kontrolisati i upravljati kvalitetom ovih smeštajnih objekata. Otud su saudijske turističke vlasti uspostavile minimalne standarde kako bi osigurale da putnici imaju određeni kvalitet i standarde koji su isplativi i kojima mogu upravljati mala pojedinačna preduzeća, navodi Salem.
Salem je takođe rekao da će međunarodni operateri kao što su Airbnb i HomeAway ući na tržište postaviti minimalne standarde koji će definisati njihov brend, kao i obučiti vlasnike smeštajnih objekata.
„Saudijska populacija je generalno veoma gostoljubiva zemlja, stoga za njih briga o svojim gostima nije samo posao od kojeg zarađuju, već je to i deo njihove kulture“, rekao je Salim. Sa ovim se složio i Mahrtani te istakao da, iako će biti potrebna obuka za domaćine, to se neće razlikovati od onoga što rade u bilo kojoj drugoj zemlji.
„Saudijci su gostoljubivi ljudi. Zemlja ima neke od najboljih hotela, a saudijski državljani takođe poseduju udeo u nekoliko tradicionalnih ugostiteljskih lanaca“, rekao je Mahtani.
Prošle godine, Saudijska Arabija je objavila da je izdvojila 100 miliona dolara za obuku za 100.000 ljudi za rad u sektoru održivog turizma.
„Prema pravilima koje je postavila vlada to treba dobro regulisati i kontrolisati. Time će stvari biti bezbednije za one koji svoje smeštaje iznajmljuju strancima“, rekao je Bova.
Ukoliko se kao državljanin Republike Srbije odlučite da posetite Saudijsku Arabiju, treba da će vam biti potrebna viza za ulazak u ovu kraljevinu. Ako se, pak, odlučite da vozite automobil, Saudijska Arabija od vas će zahtevati da posedujete međunarodnu vozačku dozvolu.