Vlada je usvojila uredbu kojom uređuje dobijanje zamenskog putovanja tzv. vaučera umesto novca za uplaćene aranžmane. Ovom uredbom je predviđeno da putnik može da zaključi novi ugovor o realizaciji putovanja (vaučer) kojim će se stari ugovor staviti van snage. Ako može, znači da ne mora, odnosno da putnik nije u obavezi da zaključi ovaj ugovor, kao što ni turistička agencija nije obavezna da putniku ponudi zamensko putovanje.
Kao što je bilo najavljeno, „Uredba o ponudi zamenskog putovanja za turističko putovanje koje je otkazano ili nije realizovano usled bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2“, konačno je usvojena i njome se uređuje poseban način i uslovi pod kojima se može dati ponuda za korišćenje zamenskog putovanja za turističko putovanje koje je otkazano ili nije realizovano usled bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2.
Putnik može da zaključi novi ugovor sa agencijom, ali ne mora
Tako, turistička agencija kao organizator putovanja može putniku da ponudi zamensko putovanje za nerealizovano turističko putovanje koje je u celosti ili delimično uplaćeno zaključno sa 15. martom 2020. godine, bez obzira na period realizacije, a koje je otkazano ili nerealizovano u periodu vanrednog stanja ili kasnije usled okolnosti koje su prouzrokovane bolešću COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2.
Prema definiciji iz uredbe, tzv. vaučer odnosno zamensko putovanje je novo turističko putovanje, kojim se zamenjuje nerealizovano turističko putovanje, koje je u celosti ili delimično uplaćeno od strane putnika, koje se realizuje na istoj ili drugoj destinaciji i čija vrednost nije niža od prodajne cene ili iznosa koji je putnik uplatio za nerealizovano putovanje.
Ukoliko se zamensko putovanje realizuje na drugoj destinaciji, pre zaključenja novog ugovora o organizovanju putovanja organizator putovanja, odnosno posrednik u prodaji turističkog putovanja (subagent odnosno posrednik), pribavlja pisanu saglasnost putnika.
Vrednost vaučera ne sme biti niža od vrednosti nerealizovanog putovanja
Ako turistička agencija kao organizator putovanja putniku da ponudu za korišćenje zamenskog putovanja, koja naročito sadrži ime i prezime putnika i iznos, ta ponuda za zamensko vaučer putovanje ne može biti po vrednosti niža od prodajne cene ili iznosa koji je putnik uplatio za nerealizovano putovanje, datum izdavanja, period važenja ponude, kao i podatak da je za zamensko putovanje obezbeđena garancija putovanja.
Ovu ponudu turistička agencija kao organizator putovanja daje za nerealizovano putovanje bez obzira da li je putovanje kupljeno kod organizatora putovanja (turističke agencije) ili kod posrednika (subagenta), a ovu ponudu putniku uručuje organizator putovanja ili posrednik, preko koga je kupljeno nerealizovano turističko putovanje, u pisanoj formi neposredno ili elektronskim putem.
Zaključuje se novi ugovor o organizaciji putovanja
Pre realizacije zamenskog putovanja agencija kao organizator putovanja, odnosno posrednik, sa putnikom, na propisan način, zaključuje novi ugovor o organizovanju putovanja, uz storniranje prethodnog (termin iz uredbe, prim. aut), a novi ugovor o zamenskom putovanju sadrži i broj izdate garancije putovanja za slučaj insolventnosti i radi naknade štete.
Ova ponuda čini sastavni deo novog ugovora o organizovanju putovanja, a na novi ugovor u delu roka za realizaciju, kao i u delu roka za povraćaj uplaćenih sredstava, primenjuju se odredbe ove uredbe.
Do kada se može iskoristiti zamensko putovanje
Zamensko putovanje putnik može da iskoristi u periodu od jedne godine od dana uručenja ponude, a najkasnije do 31. decembra 2021. godine.
Ukoliko se putnik odluči za povraćaj iznosa koji je uplatio za nerealizovano putovanje ili je otkazao zamensko putovanje, organizator putovanja je dužan da izvrši povraćaj uplaćenih sredstava u roku od 14 dana od isteka roka odnosno 31. decembra 2021. godine.
U Uredbi se ističe da se mogućnost izdavanja ponude na zamensko putovanje, pod uslovima iz uredbe odnosi se i na izlete.
Domet uredbe o zamenskim putovanjima
Intencija Vlade Srbije je da ovom uredbom zaštiti turističke agencije koje su u teškoj krizi, s tim što je ovo ad hoc rešenje koje nismo sigurni da ima jasno uporište u odsnosnom zakonu, jer je jasno naznačeno da je doneta „u vezi sa Zakonom o turizmu“. Mišljenja smo da ako se već želelo doći do univerzalnog rešenja za problem uplaćenih turističkih aranžmana, to je moralo da se reši posebnim zakonom koji bi uređivao samo ovu oblast i ovaj „problem“.
Takođe, ako se već ova situacija želela rešiti uredbom, njome bi trebalo bolje urediti podsticaje u zamenskim putovanjima. Ovako samo ostaje da „ponuda za zamensko putovanje ne može biti niža od prodajne cene iznosa koje je putnik uplatio za nerealizovano putovanje“, ali i to je nešto.
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (JUTA) Aleksandar Seničić izjavio je nedavno da je do 15. marta rezervisano 240.000 turističkih aranžmana. Od tog broja 10.000 se odnosi na Italiju kojoj je uplaćeno tri miliona evra, dok je ukupna vrednost svih rezervisanih aranžmana je oko 150 miliona evra. Najveći deo od toga se odnosi na Grčku, Tursku i Egipat, a manji na Španiju, Italiju, Crnu Goru i Bugarsku.
Seničić je rekao da godišnje iz Srbije na Palma de Majorci letuje od 8.000 do 10.000 građana. Od 900.000 naših sugrađana, koliko se godišnje odmara u Grčkoj, 100.000 je u hotelima gde dan košta više od 100 evra. Kada se sve svede, jasno je koliku štetu trpe agencije, ali i putnici.
Da su turističke agencije u krizi govori i podatak da je do sada jedna petina svih agencija u regionu bakrotiralo.
Šta ako putnik ne zaključi novi ugovor
Ovom uredbom je jasno rečeno da turistička agencija može ponuditi novi ugovor putniku. Isto tako putnik može potpisati nov ugovor o zamenskom putovanju koje je do skora nazivano „vaučer“. Međutim, ukoliko ugovor o zamenskom putovanju ne bude zaključen jasno je da je na snazi stari ugovor na koji se odnosi Zakon o zaštiti potrošača i Zakon o obligacionim odnosima.
Ukoliko putnik želi povraćaj svog novca za uplaćeni nerealizovani aranžman, trebalo bi da ga dobije. Ukoliko, pak, ne bude izvršen povraćaj novca mogao bi ga zatražiti sudskim putem. Problem nastaje ukoliko turistička agencija ode u stečaj, a tada sigurno neće biti ništa ni od novca ni od putovanja, a osiguranja turističkih agencija ne pokrivaju ovakve slučajeve.
Agencija ne može da ponudi po vrednosti zamensko putovanje niže od prodajne cene ili cene koju je putnik platio,a da li može (agencija) da za isto zamensko putovanje traži višu cenu od cene koju je putnik platio,od tada prodajne cene? Niko nije dao odgovor na to! Da li ga „daljine“ znaju?
Ukoliko putnik ne zeli zamjensko putovanje, vec povrat novca, da li agencije imaju pravo da zadrze dio novca? Bez obzira da li je to bilo definisano prvobitnim ugovorom jer putnik zeli da odustane.
Od strane agencije otkazan je aranžman kojinje u celosti bio isplaćen, izgovor je da je gazda Grk otkazao vilu za ovu sezonu. Nakon toga agencija mi nudi dve zamene koje meni nisu odgovarale, kada sam im rekao da ne želim te zamene oni su mi automatski rekli da mi sleduje „zamenski vaučer“ koji mogu iskoristiti do kraja 2021 godine…. Tražio sam povraćaj novca oni se prave naivni i nude taj vaučer moraću izgleda sudskim.putem tražiti refundaciju materijalnih sredstava obzirom da nije ispunjen ugovor koji smo potpisali a da nema rata, zaraze, i sl. Znači Zakon o obligacionim odnosima i sud šta reći neozbiljno od strane renomirane agencije kakav je „Euroturs“
Zahvaljujem se agenciji Euroturs što je ipak na kraju izvršila povrat sredstava od nerealizovanog aranžmana, uvažili su moju žalbu da nije moja krivica što nije došlo do realizacije i uz zadržanih 10% sredstava na ime administrativnih troškova izvršili povraćaj, shvatam da su kao turistička agencija imali troškove i da njihova grana trpi velike gubitke zbog novonastalih okolnosti tako da smatram da je u redu da zadrže neki procenat i vidimo se u nekim boljim budućim danima.
Kako se nemoze vratiti nama novac sto smo uplatili grcku a nemozemo ici zbog corone a i godine nam ne doz oljavaju 70_78 a svaki dan se turisti prijavljuju a kud onda taj novac ako su uplate svaki dan. Mi smo omanuti a ko ce docekati 2022, trebalo je starijim ljudima vratiti da mozemo ici u Srbiji na odmor. Nema para za agencije i za zivot. Treba samo jos da nas potucete da bi spasili agencije. Kako mogu da zadrže novac a usluga nije obavljena. Treba drzava da ureduje a ne Ljaic. Nama pare trebaju. Hvala..
Ajde da kažemo da je ova godina ovako prošla,dugoročno gledano,što se mene tiče,džaba Vam organizovanje sajma turizma i „Rani booking“ kao popust i sl.Povučeni ovim iskustvom kad rešim da idem na odmor,pare u džep(ako ih ima),sednem u kola i odem gde hoću bez agencije.Agencije trebaju za neke daleke destinacije,slažem se,ali Grčka,nema nikakvog smisla,još jednom se pokazalo da za Grčku ne treba davati novac unapred i rizikovati da ti isti bude zarobljen.Toliko