Vesti

Kako je korona uzdrmala Airbnb i osvetila mu se u ime hotela

Hotelska soba

Ekonomska kriza koja je usledila nakon korone primorala je mnoge vlasnike privatnog smeštaja za rentiranje sa Airbnb platforme da prodaju svoje nekretnine. Pošto kompanija nije uradila dovoljno da im pomogne iako je više puta isticala da raspolaže sa nekoliko fondova za crne dane, točak sreće se zaustavio na hotelima, pokvarivši planove Airbnb-a koji je ove godine trebalo da izađe na berzu.

Ovakav preokret ukazao je na ranjivost poslovnih modela usled pandemije, koja je na ovom terenu uspostavila balans: pokretanje Airbnb platforme je 2008. predstavljalo snažan atak na hotele koji su sve ove godine, do pre dva meseca, konstantno gubili goste koji su radije birali privatne kuće i stanove sa najpoznatijeg sajta za iznajmljivanje istih, ali sada primat ponovo preuzimaju dobri stari hoteli u koje turisti imaju više poverenja glede preventivnih mera kao što su održavanje visokog nivoa higijene smeštajnih kapaciteta i socijalne, odnosno fizičke distance, ali i zbog jednostavnije i bolje politike otkazivanja rezervacija.

Vlasnici nekretnina u problemu

Tako je Ejmi Ofild, koja je celog života sa svojim suprugom maštala da u rodnom Teksasu otvori privatan smeštaj za turiste, pre pet godina kupila kuću na plaži, renovirala je u rustičnom stilu i nazvala „Blue Skies Beach Bungalow“, u potpunosti se oslonivši na primanja u vidu kirija koje su poslednje dve godine pristizale sa Airbnb-a. Ne lezi vraže, kada je korona okupirala cele SAD, bračnom paru su gosti u sve većem broju počeli da otkazuju rezervacije, nakon čega je i grad u kome žive, Galveston, zabranio rad svih objekata za kratkoročno iznajmljivanje, ne bi li se izvršio dodatan uticaj na ljude da sede u svojim kućama.

Bračni par Ofild je pokušao da se prešalta na kategoriju smeštaja za dugoročno rentiranje, koje podrazumeva boravak gostiju duže od 30 dana, ali ni to nije pomoglo – nisu dobili nijednu novu rezervaciju, pa je njihov bungalov na plaži ostao prazan, u toj meri da su bili primorani da prodaju svoju nekretninu koju su rentirali.

AirBnB smeštaj
Crni dani za AirBnB

Ista odluka nalazi se i pred brojnim drugim vlasnicima privatnih smeštaja koji su živeli od turista, iznajmljujući im smeštaj preko Airbnb-a, budući da su bez gostiju samo na gubitku: za prazne kuće i stanove plaćaće hiljade dolara na ime računa i troškova održavanja.

Ovakva situacija, osim teške ekonomske krize koju je izazvala pandemija, baca svetlo na činjenicu da je, u smislu jedinih životnih prihoda, previše rizično oslanjati se na nove tehnologije.

„Radili smo na tome da podržimo zajednicu vlasnika nekretnina okupljenih na našoj platformi, računajući pomoć u iznosu od 250 miliona dolara za podršku domaćina koji su bili pogođeni masovnim otkazivanjem rezervacija zbog pandemije korone, kao i 17 miliona dolara namenjenih onima iz kategorije super hostova„, rekao je Airbnb-ev PR, dodavši da je svim vlasnicima nekretnina sugerisano da su na snazi novi protokoli za održavanje higijene.

Korona virus
Airbnb osim pojačanih mera higijene nije smislio ništa drugo da pomogne svojim članovima i korisnicima

Prema njegovim rečima, istraživanja Airbnb-a pokazuju da su turisti spremni da ponovo krenu na putovanja i da njihova platforma želi da bude u pripravnosti da ih dolikuje kako valja i trebuje.

Međutim, neki domaćini odnosno vlasnici nekretnina koji su iznajmljivali svoje kapacitete putem Airbnb-a, odlučili su da naprave svoje platforme na kome se nalaze njihovi smeštaji, koja su nezavisne i sa drugačijim uslovima iznajmljivanja i otkazivanja. Drugim rečima, mnogi svoj smeštaj sada iznajmljuju direktno preko formulara na svom sajtu, čime ne zavise od uslova Airbnb-a, a tako i izbegavaju visoke provizije koje uzima ova platforma.

Airbnb u problemu

Neka druga istraživanja, pak, pokazuju da je od izbijanja pandemije korona virusa Airbnb biznis model doveden u pitanje. Umesto planiranog izlaska na berzu, dogodilo se to da je platforma ostala bez 25 odsto članova, odnosno radne snage, zbog čega im je Airbnb nudio naknadu u visini 25 odsto zarade koju bi inače ostvarili od svojih gostiju. Mnogi od njih su odbili taj vid motivacije da ostanu pod okriljem najveće onlajn platforme za rentiranje privatnog smeštaja, nemajući nameru da se ponovo vrate ovom poslu čak ni posle krize.

PROČITAJ:  AirBnB u problemima: Da li je posao svima propao?

Početkom maja Airbnb je doneo odluku o otpuštanju četvrtine svojih zaposlenih, odnosno o ukidanju 1.900 radnih mesta širom sveta.

Jedan od takvih je Džejk Vulf koji je posle pet godina rada na i za Airbnb prodao nekretninu koju je rentirao, i koji skoro pa sigurno nema nameru da se ikada više vrati tom načinu zarađivanja za život.

Zadnje vreme došlo, ljudi neće ni u San Francisko

Dobar deo nekadašnjih Airbnb domaćina, poput Kristine Zime, dvoumi se da li da postupi isto tako ili da proda deo svojih nekretnina koje iznajmljuje preko ove platforme. Ona je devet godina rentirala čak 25 kuća u zalivu San Franciska, a sada je zadržala samo dve.

„Umesto da zarađujem novac, pomoću Airbnb-a sada jedva mogu da minimizujem troškove, budući da samo jedna od kuća koje izdajem pokriva troškove koje imam rentirajući je“, rekla je Kristina za CNN.

Neki od onih koji razmišljaju o prodaji svojih nekretnina ipak će sačekati još malo.

„Odlučili smo da prodamo jedno od tri kuće koje rentiramo, u Koloradu, ali pošto imamo jednu rezervaciju u julu, sačekaćemo s tim. Zarada je sada toliko mala da je besmisleno zadržavati nekretnine u cilju izdavanja turistima – ova pandemija nas je gurnula preko granice isplativosti“, kaže Sindi Kebrejls iz Boldera.

Politika otkazivanja rezervacija i povraćaj novca

Sa druge strane, hoteli imaju drugačiju politiku otkazivanja rezervacije smeštaja. U decembru 2019. godine Džesika Bredford iz Kalifornije je rezervisala četvorosobnu kuću u Južnom Mejnu na platformi Airbnbu i planirala je da sa prijateljima u smeštaju provede nedelju dana julu. Krajem aprila, nakon što je država Mejn donela propis da svi koji u nju dolaze moraju da budu u karantinu 14 dana, pokušala je da otkaže rezervaciju i shvatila da se rezervacija vredna 7.000 dolara može otkazati samo u toku prvih 48 sati od rezervacije, a nakon toga može dobiti povraćaj samo polovine uplaćenog iznosa.

„Kriva sam što nisam dobro čitala uslove, ali politika otkazivanja je drakonska“, rekla je Bredford u izjavi za New York Times, koja još uvek pokušava da vrati depozit od oko 3.500 dolara.

Airbnb je odbio da direktno komentariše iznajmljivanje stanova u Mejnu, ali je ukazao njihovu politiku koja dozvoljava povraćaj novca za izvršene pre 14. marta do 15. juna. Platforma je do sada triput produžavala period u kome je moguće dobiti povraćaj rezervacije, ali budući da je njena rezervacija za jul, Bredford se nada da će se ova politika ponovo produžiti inače će izgubiti novac.

Smeštaj
Ova soba je moj karantin

Dok hoteli imaju uglavnom standardizovnu politiku otkazivanja i povraćaja novca, u slučaju Airbnb-a domaćini imaju mogućnost da odaberu sopstvene uslove, koji se kreću od „fleksibilnog“ ili do 24 sata pre prijave, do „strogog“, što je iskusila i Džesika Bredford. Iz Airbnb-a navode da preko 60 odsto domaćina nudi fleksibilne ili umereno fleksibilne politike otkazivanja. Međutim, platforma sada uvodi filter za pretragu koji će pomoći putnicima da pronađu smeštaj sa fleksibilnim uslovima otkazivanja.

Ranjivost Airbnb poslovnog modela

Pandemija korona virusa pokazala je ranjivost oslanjanja samo na jedan poslovni model, pogotovo ako je on vezan isključivo za digitalne platforme. Najviše su pogođeni „veleposednici“ koji su izgradili poslovni model ne na iznajmljivanju viška prostora što bi se smatralo tzv. ekonomijom deljenja, već na posedovanju velikog broja smeštajnih jedinica koje su iznajmljivali kao „višak“ na Airbnb platformi.

Kako je nastupila pandemija virusa Covid-19 ovaj model se pokazao izuzetno ranjiv i pokazao da će zapravo preživeti – mali, a ne veliki kako obično biva kod velikih kriza. S druge strane, gosti žele da se osećaju sigurno u epidemiološkom smislu i više su počeli da veruju hotelima da mogu sprovesti mere dezinfekcije svojih kapaciteta, nego vlasnici Airbnb „stan na dan“ apartmana.

AirBnB
Da li će se Airbnb model poslovanja promeniti?

Da li će se i na koji način stvari promeniti ubuduće, ostaje da se vidi u narednim mesecima, čak i godinama. Sigurno je da i Airbnb i domaćini koji izdaju svoj smeštaj preko platforme trpe velike gubitke, ali s druge strane i s obzirom na to da su se ovi smeštaji nalazili u centrima gradova i na dobrim lokacijama, domaće stanovništvo lakše diše bez najezde turista, ali i lakše mogu da nađu smeštaj za sebe, odnosno za dugoročni najam „pod kiriju“.

Sigurno je da će iz pandemije korona virusa pouke izvući svi: Airbnb, hoteli, vlasnici nekretnina za izdavanje, ali ponajviše oni koji smeštaj žele da iznajme i uživaju u putovanju ili odmoru.

Pratite nas na društvenim mrežama: Instagram, Facebook i Twitter i budite obavešteni o dešavanjima iz oblasti putovanja, turizma, ekologije i kulture.

Pretplati se
Obavesti o
guest

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

0 Komentara
Najstarije
Najnovije Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare